Oris / longines

Tsja… wat zal ik daar eens van zeggen… :face_with_raised_eyebrow:

De aquis met inhouse movement ligt in een totaal andere prijsklasse dan de Longines.

1 like

Aquis

D53BAC13-C145-41A9-8ADA-528E2A8C7819

Maar met name omdat ik niet van cijfers op platen houd.

Hier hetzelfde dilemma gehad alleen dan voor de grotere variant.

Ik ben voor de Hydroconquest met Ceramic bezet gegaan. Maar een slechte keuze kan je hier niet maken.

En dan nog een internetplaatje op blauw rubber

1 like

De nieuwe Aquis. Al is die wel 43, door de korte lugs kan het prima.

5 likes

Voor mij, Oris. By far.
Succes met jouw keuze. Jij mag 'm dragen.

:v:

Ook ik heb net een Hydroconquest, 41 mm, automaat. Voor mij was de aanschaf hiervan een verdubbeling van mijn gesteld budget op dat moment. Ik wilde enkel een vervangend horloge hebben, terwijl mijn andere voor onderhoud was. Maar dan met een metalen band, automaat en Zwitsers.

Uiteindelijk met de Hydroconquest de winkel uitgelopen. En deze voldoet uitstekend.

Echter heeft het ook geleid tot het toevoegen van zowel de Aquis als de 43 mm. Hydroconquest (met ceramic bezel) aan mijn top 5 ‘to have’… Let wel, de 41 mm Hydroconquest is wel wat voordeliger dan de Oris.
Succes met je keuze!

1 like

Altijd de Longines, zoveel meer klasse en historie.

En die Aquis vind ik een lelijk ding, al jaren.
Wat een smoelloos niets zegent horloge.

En weer verder! :grin::+1:

1 like

Haha Drex dat is juist precies wat ik van de hydroconquest vind maar ik probeerde nette woorden te vinden.

Voor mij Oris!

1 like

Hahaha :grin:

Het gaat om persoonlijke smaak, en daar is een ieder vrij in :+1:

Maar als ik nu in 1 klap zou moeten beslissen…de Longines.

2 likes

Hoe vaak is de Aquis al genoemd? Ik wil daar graag nog een +1 aan geven :smile:

2 likes

Geh geh geh!! :grin:

Ik vind de Oris te bonkig en toolwatch.
Dan vind ik de Longines veel beter casual en zelfs
met een overhemd te dragen, meer allround.

De Oris heeft misschien betere specs, maar ja het
oog en zeker ook het draagcomfort wil ook wat.

En de naam Longines klinkt gewoon mooier dan Oris.
Ja, dat telt bij mij ook allemaal mee, hoe vreemd ook misschien :smile:

2 likes

Nou @luc3, al snel een hoop input. Duidelijker kan het niet, heldere argumenten en een bijna unanieme uitslag :joy:

Sowieso gaaf dat je een knoop hebt doorgehakt om een van deze twee fraaie horloges te kopen. Wat zijn op het moment jouw overwegingen? En heb je ze al om de pols gehad?

Hier eenzelfde topic:

De Aquis is veelal de meer populaire optie. Ik val persoonlijk in de minder populaire groep en ben wel fan van de Longines. Enkele voordelen en nadelen m.b.t. de Longines om rekening mee te houden:

Voordelen:

  • De prijs - Ik denk dat je over het algemeen de Hydroconquest goedkoper kunt krijgen dan een Aquis.
  • Het ontspiegelde glas (zowel binnenkant als buitenkant). Zorgt voor hele goede afleesbaarheid, beter dan de ontspiegeling op de Aquis.
  • Uurwerk. Dan met name de gangreserve. Het L888 uurwerk (Aangepast ETA 2892) heeft een 64 uur gangreserve. Beduidend meer dan de 38 uur van de Aquis. Ook is de HC mede door het uurwerk relatief dun.
  • Je kan banden swappen. Ondanks de onhandige 21mm bandenaanzet kun je er bijv. prima een Nato oid tussen proppen.

Nadelen:

  • Lume laat te wensen over. Mag je meer van verwachten bij een duiker.
  • Longines heeft bespaard op de sluiting. Betreft een relatief eenvoudige frictie sluiting, die overigens wel prima z’n werk doet.
  • Frictie pinnen in de band t.o.v. schroeven in de Aquis.

Als je kan leven met de bovengenoemde nadelen en het design kan waarderen heb je aan de Hydroconquest denk ik een hele goede.

8 likes

Aquis 100%:grin:

dit zijn duidelijk populaire horloge’s gezien alle feedback,
Intussen afspraak gemaakt voor volgende week donderdag
om te passen. Denk zelf ook dat zien en voelen wel de doorslag geeft,
de gangreserve van de longines is ook niet verkeert 62 uur.
hi hi heb met een auto kopen minder moeite.
Forumleden bedankt voor alle feedback⏱

1 like

Heel goed, alle argumenten hier zijn toch doorweekt met persoonlijke meningen haha. Gangreserve… tja, de Aquis met inhouse movement geeft je 5 dagen gangreserve, maar hoeveel horloges heb/draag je? Ik wissel nu mijn Aquis en 65 steeds af, meestal om de dag, en ze zijn nog niet stil gevallen.

Voor mij is gangreserve op horloges die je continu draagt een nietszeggend gegeven, maar zie daar mijn persoonlijke mening :wink:

Allebei niet verkeerd. De Longines is in mijn ogen een wat minder opvallend, standaard duikhorloge. De Aquis knalt meer van je pols af (en vergeet niet dat je een boel verschillende Aquis hebt - de kleur is wel vrij bepalend- ). Wel een dikke lompe boer, maar beter dan die GROTE 6-9-12 :scream: IK ZIE JE WEL HOOR. Persoonlijk kies ik uiteraard voor de Oris :

Dat bepaalt alles. Kan zijn dat je de Aquis om de pols 3 x niks vindt, of juist andersom (probeer ook even die groene :star_struck: ). Ik heb nou al zoveel horloges gepast die op de foto fantastisch waren, maar mij in het echt werkelijks niks deden of gewoon niet bij mij hoorden.

7 likes

Zelf zou ik hier de Longines prefereren. De Oris klopt niet voor mij. Ik vind dat Oris over algemeen zeer mooi spul verkoopt maar de Aquis hebben ze mijn insziens de bal mis grslagen.
Geen Aquaracer van TH op het lijstje? Die vind ik persoonlijk nog knapper dan dit stel.

1 like

Oris !!!