mijn oris small second diver loopt erg snel.
heb deze klok nog niet zo lang, overgenomen van een forumlid.
het viel mij op omdat ik deze klok de laatste tijd veel draag dat ie steeds wat voorloopt, nu ben ik dat eens in de gaten gaan houden hoeveel dat precies is, ik weet dat een meganisch horloge nooit erg precies loopt, maar dit is volgens mij wel erg veel, heb dus een paar dagen aangezien , en wat blijkt hij loopt ongeveer, kan het niet precies op de seconde bepalen ongeveer een minuut per dag voor, dit is wel erg veel, horloge is nog geen 2 jaar oud.
een service beurt lijkt me sterk, dat heeft ie nog niet nodig, worden ze dan op de fabriek bij oris zo slecht afgesteld, of is er wat anders aan de hand.
Het kan zijn dat door een tik of stoot een winding is dubbel geslagen. Dit betekend dat de windingen korter zijn, dus het horloge sneller gaat lopen. Om deze reden is het niet raadzaam om met automatische horloges te golfen, tennissen e.d. ( sommige horloges uitgezonderd) Een goede horlogemaker zal dit zo kunnen verhelpen tegen geringe kosten. Wellicht moet dit model wel weer waterdicht gemaakt worden.
Het horloge kan ook enigszins magnetisch geworden zijn door dicht in de buurt van een magnetische bron te zijn geweest (boxen o.i.d.).
Je kunt hem ook eerst ff laten demagnetiseren, kost je ook de kop niet.
Het kan zijn dat door een tik of stoot een winding
is dubbel geslagen. Dit betekend dat de windingen
korter zijn, dus het horloge sneller gaat lopen.
Om deze reden is het niet raadzaam om met
automatische horloges te golfen, tennissen e.d. (
sommige horloges uitgezonderd) Een goede
horlogemaker zal dit zo kunnen verhelpen tegen
geringe kosten. Wellicht moet dit model wel weer
waterdicht gemaakt worden.
met vr. gr. ruud
enige vorm van sport doe ik niet, en een flinke tik heeft ie bij mijn weten ook niet gehad,zou dan kunnen zijn van een schok waarvan ik me niks kan herinneren.
Bij 60sec/24hr denk ik niet aan een verkleefde spiraal, volgens mij lopen horloges dan wel 5 kwartier in een uur. Je kunt het er wellicht (zelf) uit reguleren, maar ik denk dat er wel iets aan de hand is met het klokje, want meer dan 20-30sec/dag zou het niet mogen voorlopen, en zou het zelf laten nakijken.
heren bedankt voor de info tot nu toe.
ik zit nu nog in de lappenmand, zodra we daar uit zijn zal ik eens kijken of een orisdealer dit op kan lossen(tu)
Als de spiraalveer kleeft hetzij door olie of magnetisme zal het uurwerk veel meer dan 1 minuur gaan voorlopen.Als een uurwerk in goede conditie is (schoon en goed geolied)is het vrij nauwkeurig af te regelen dmv verschuiving van het compas.Ga er eens mee naar een horlogemaker en laat kijken of het uurwerk af te regelen is.Weet niet waar je woont misschien id buurt van Apeldoorn dan kan ik je wel helpen.