ORIS Only - deel 3

Begin december was de boutique nog open. Toen de aanbetaling gedaan en daags na de geboorte de datum er in laten graveren en op laten sturen.

1 like

Mooi moment toch om het te verantwoorden richting de vrouw? :slight_smile:

1 like

Haha, hier ook. De Aquis Source of Life voor mijn eerstgeborene, de Diver 65 voor mijn tweede :grin:

2 likes

Hammertime!

13 likes

Ja hoor!

Overigens merk ik dat de (ik vermoed) rotor van mijn 65 Momotaro best wat geluid maakt. Niet altijd, maar bij bepaalde bewegingen hoor je wat ratelen.

Hoort deze geheel geruisloos te zijn of is er altijd wel een ratel aanwezig?

Overigens is dit mijn eerste mechanisch horloge, don’t shoot me.

Het kan inderdaad zo zijn dat je hem af en toe hoort. Ik heb dat ooit eens bij een Aquis gehad, voor de zekerheid 'm even na laten kijken, maar er was niks aan de hand!

Eens

Weer eens een kiekje voor bij het topic “je horloge en… kokende pasta”

Ik moet wel wennen aan de moonphase complicatie. Of hij heeft te lang stil gelegen en is aan service toe of er zit heel veel speling op. Ik moet hem bij het gelijkzetten een halve dag voor zetten. Ik begrijp er nog niet echt veel van.

13 likes

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Je kunt de maanstand per halve dag verzetten met de kroon.
De meeste horloges gaan, voor één maancyclus, uit van 29,5 dagen,
maar deze duurt werkelijk 29,53059 dagen (gemiddeld).
Dus als je je ProDiver moonphase een aaantal maanden zou dragen, moet je de maanstand weer gelijk zetten.

1 like

Beetje lastig om uit te leggen.

Laat ik voorop stellen:
1 het horloge loopt op tijd. Na 3 weken zit hij nog steeds in dezelfde minuut als mijn mobiel.

2 datum werkt ook. Verspringt bij handmatig doordraaien om iets van half 5, maar na 3 weken geeft hij nog steeds keurig de juiste dag aan.

3 maanfase werkt ook. Verspringt bij handmatig doordraaien om iets van 1 of 2 uur in de nacht en in de middag. Maar na 3 weken is hij ook keurig evenveel dagen versprongen.

Gisteren ochtend was het nieuwe maan. Dus in de ochtend ingesteld op 0. Dan zou ik verwachten dat hij in de middag verspringt van 0 naar 0.5 en in de nacht naar 1. Maar dat doet hij niet. Hij verspringt niet in de middag en verspringt pas in de nacht naar 0.5. Dus wil ik de maanfase op tijd laten lopen moet ik hem zeg maar eerst een halve dag voor zetten, een dagje laten lopen en dan loopt deze op tijd.

Wat mij ook opvalt is dat de wijzer van de maanfase tussen 0 en 0.5 of tussen 0.5 en 1 blijft hangen.
Dus hij staat op 1, loopt dan gedrurende de dag naar 1,25 toe. blijft daar hangen net zolang tot hij verspringt naar 1,5, gaat dan weer verlopen naar 1,75 voordat hij verspringt naar 2.

Ten minste dat idee heb ik, het duurt te lang om de hele dag naar je horloge te gaan lopen staren. Maar ik heb de neiging om een time lapse te maken van 24 uur om te zien wat er nu eigenlijk wanneer gebeurt. En zo het horloge beter te begrijpen.

1 like

Geen idee wat de oplossing is maarrr

Top plan!! Lijkt me leuk! :grin:

afbeelding

4 likes

Aha, nu snap ik je. De mijne doet ongeveer het zelfde.
Het horloge is bijna 7 jaar oud en is niet geserviced, maar houd nog prima tijd.
Dus het niet mooi verspringen van de moonphase wijzer neem ik voor lief.
Ik zie het ook meer als gadget, voor exacte gegevens van de maan heb je hele mooie apps.

4 likes

Ik wil weten hoe hij werkt, en daar kan ik mij erg druk om maken.

Maar dingen zoals datum die om half 5 verspringt. Ik ben niet meer van de leeftijdscatagorie die dan nog wakker is, en ik ben een van de gelukkigen die dan nog niet uit bed is voor zijn baan.

En dat wijzertje om 1,25 tja. Ik zit niet in de scheepvaart, ben geen visser, en al zeker geen duiker. Dus ik vind dat leuk dat er wat gaande is op de wijzerplaat en het is leuk als ik ga wandelen dat ik even kan kijken van hé volle maan.

Dus in die zin ben ik echt happy er mee.

:clown_face:MAAR IK MOET WETEN HOE HIJ WERKT! anders slaap ik niet rustig.

1 like

:joy: Zodra je het weet, hoor ik het graag.

1 like

Check out the set up.
Alleen eerste keer, dus ik weet niet of mijn accu dit 24 uur vol houd.

12 likes

Lijkt me best normaal bij dit uurwerk. De kast van de 65 is ook niet mega dik, dus kan je best wat horen.

1 like

Heel cool!! Ben benieuwd! :grin:

1 like

Interessant! Ik ben vooral benieuwd naar de timelapse.
Ik herken je verhaal heel goed, ik moet en zal dan ook weten hoe iets werkt :grimacing:

1 like