ORIS Only - deel 3

Zo lieve kijkbuis kindertjes, hebben jullie lekker geslapen?

Eerste resultaat: een lege accu en “slechts” 4 uur aan interval opname.

Dus ik ga vanavond proberen of ik een externe voeding aan de camera kan hangen.

Maaaaaar, ik heb wel enige vorm van resultaat.
20210115_065441
De kwaliteit is niet super. Van de camera naar mijn telefoon en met de software op mijn telefoon een gifje gemaakt.

Maar het geeft wel aan waar mijn vragen / de onduidelijkheid vandaan komt.
Zoals gezegd met handmatig de wijzers ronddraaien verspringt de maanfase zo rond 1 a 2 uur. Op het gifje gaat dat keurig om 12 uur 's nachts. Hij is gedurende de dag van 1 naar 1.25 gelopen en om 12 uur springt hij naar 1,5 toe.

Dan zou ik dus verwachten dat hij vervolgens van 1.5 naar 1.75 toe loopt om op 12 uur in de middag naar 2 te verspringen.

Maar als ik nu kijk naar vanochtend om 7 uur. Dan lijkt hij 2 aan te geven (1.9) een situatie die ik pas rond 12 uur vanmiddag zou verwachten. Maar goed dat stuk timer opname mis ik. En ik ben dus bloed nieuwsgierig naar hoe dit horloge nu loopt.

12 likes

Goedemorgen! Misschien opbeurend te weten dat ik zojuist dacht; “hoe zou t met @anon73456146EV zijn timelapse gaan?” :sweat_smile:

Jammer van het ontbrekende stukje van de puzzel. Dat wordt nog een dagje (en nachtje) geduld hebben. :grimacing::smile:

1 like

Goedemorgen @Pim

Oh jee, als ik andere mannen wakker ga houden :clown_face:

Ach, dan zijn mijn andere horloges weer even blij dat ze gedragen worden.

We gaan zien hoe het met een externe voeding gaat. Vroeger deed ik veel aan fotografie dus ik heb best wel spullen liggen, maar geen officiele externe voeding voor dit model camera. En ik ben nu dusdanig uit de hobbie dat ik niet heel vlug het internet op zal duiken om die nu alleen hier voor aan te schaffen.

1 like

ik vind eigenlijk dat Maarten @OrisBoutiqueAmsterdam dit even haarfijn moet laten zien en uitleggen. Die weet alles :nerd_face: :grin: (en zo heb je misschien weer even wat te doen… :expressionless:…)
Heb je dit model al eens goed bekeken Maarten?

4 likes

:joy::joy::joy: Niet getreurd, mijn vrouw haakt al af bij “Weet je, op het horloge forum…” :grimacing::stuck_out_tongue_winking_eye:

Leuk, we gaan het gewoon zien. Ik lig gespannen naast mijn tel. :smile:

1 like

Eerlijk gezegd is het enige dat ik weet van dit model dat de pointer moon wijzer in 29,5 dag volledig rond gaat. Dat is de cyclus van de maan. Op de schaalverdeling kan je vervolgens de getijden aflezen.
Hoe het verder allemaal zit… Staat het niet uitgelegd in het boekje? (Assuming dat er een boekje in de doos bij zat) Het is eerlijk gezegd ook een model dat niet meer in de productie zat toen ik bij Oris kwam dus vandaar dat ik er ook niet alles van weet… :sweat_smile:

2 likes

:man_facepalming:t4:
Zeg dat nou niehieeeeeeeet. Wij zien jou graag als de expert, doe dan in ieder geval alsof :lying_face: :grin:

Kan je, nu alles dicht is, niet af en toe hier wat posten? Beetje geschiedenis, leuk verhaaltje, iets over oude modellen oid. … (ik weet van de regels -commercieel blabla- maar misschien iets wat volgens HF niet onder “zakelijk” valt).

2 likes

Er zit een boekje bij. Maar dat is het boekje wat ook bij mijn depth gauge zat en bij mijn Meistertaucher.

En waar het op mis gaat. Ik krijg hem binnen, stel hem en. En een halve dag later lijkt hij nog niet gelopen te hebben. Een dag later lijkt hij maar een halve dag gelopen te hebben.

Dus ik stel hem weer opnieuw in. Zelfde verhaal. Vervolgens hem met de hand twee volledige dagen door gedraaid en dan verspringt alles ook gewoon twee dagen. Alleen alles verspringt niet om 12 uur, maar ver er na. Dus ik was vrij vlug het spoor bijster wanneer op welke dag ik zat.

Poging 3. Opniew ingesteld en een paar dagen gedragen. Alles lijkt prima te lopen, maar de maanfase een halve dag later tov van wanneer ik hem heb ingesteld.

Dus nu ben ik gewoon erg nieuwsgiering wanneer dat alles nou verspringt.

Alleen het “nadeel” met maanfase is dat je er niet effe naar kan kijken hoe hij loopt. Dan moet je thuis wel erg weinig te doen hebben en een hele grote pot met koffie klaar hebben staan.

Goedemiddag

15 likes

18 likes

Zoveel mogelijkheden voor bandjes! Ware bandenslet is ‘t :grimacing:

19 likes

En weer terug op staal. Wat is die band toch gaaf zeg! Super dun en comfortabel.

20 likes

Foto’s laten helaas niet zien hoe mooi de wijzerplaat in werkelijkheid is. :blue_heart:

1 like

Oh Hoi, daaaaaarrrrrrr ist ie weer :blush:

Ok dan, underwhelming nummer twee. En ik moet echt moeite gaan doem om dit niet als de rambling van een madman te laten klinken (of is dat laatste al te vergeefse hoop?)

De camera de hele nacht aan de externe voeding ging goed, geheugenkaartje ging ook goed.
Wat is het dan nu weer? Pimmie.
Nou euh.
Onder zijn eigen stoom, dus handmatig opgewonden en 24 uur laten liggen, loopt de maanfase geen 24 uur. Als ik hem om de pols hou en in de nacht op het nachtkastje dan gaat het prima.

Op 15-1-2021 om 13:44

24 uur later op 16-1-2021 om 13:44 :no_mouth:

Ik zou verwachten dat alles mechanisch is gekoppeld met tandwieltjes en dat of het gehele horloge op tijd loopt of het gehele horloge niet op tijd loopt. Maar niet dat als de veer te weining energie heeft dat alleen de maanfase achter gaat lopen. @zoeyenbas Kan jij die van jou wel een volledige dag van de pols houden, of heb je dat gewoon nog nooit gedaan?

Dus…, dan maar een gifje (waar kan ik eigenlijk mp4 filmpjes posten en linken?).

Weer rond 24:00 het verspringen van de maanfase

En de volgende keer dat de maanfase verspringt zou ik dus om 12:00 verwachten.
Maar wat gebeurt er. Met het verspringen van de datum (6:15 in de ochtend) zie je ook de maanfase van 2,5 naar 2,75 verlopen (niet echt verspringen).

En dat is dus ook het punt waarop ik hem vanmiddag om 13:44 weer aantrof.

Ik ga Oris dus effe mailen. Kijken of dat die me er wat meer duidelijkheid in kunnen verschaffen.

4 likes

Doe maar want ik snap er geen hol van… :upside_down_face:

1 like

Hij had de laatste zeven jaar toch geen onderhoud gehad?
Volgens mij ligt daar je antwoord.

2 likes

Plaatje maar

14 likes

Absoluut vergeefse hoop! :wink:

Maarrr wel heel cool dat je alsnog een mooie timelapse hebt kunnen maken.
Niet dat ik dr iets van snap maar tis wel geinig. :smile:

Thanks daarvoor en je deelt t wel als je antwoord hebt van Oris!?

1 like

Ik doe nog ff met je mee met een late wissel.

19 likes

Fraai is ie he?

1 like