ORIS Only - deel 4

Mijn vorige Oris had ook dat ie in het begin sneller/beter liep, maar daarna was het standaard ongeveer -5. Vind het voor een niet-COSC wel acceptabel (en ook wel de charme van de automaat).

Wat ik echter in mijn comment omschreef had betrekking op mijn calibre 400. Eerste drie weken dat ik 'm had (nieuw) liep ie briljant met ongeveer +1 op een dag en nu ineens -2. Zou het aan de temperatuurswijziging liggen? Ik heb helaas nog nooit een automaat gehad die voor liep, maar ook die -2 is nog wel binnen de normen die Oris aangeeft (-3 / +5) op dit uurwerk.

Balen van jouw -15, maar ik weet niet of dat binnen de Oris-norm valt (als ze die al hebben). Ik heb het idee dat een uurwerk merkbaar sneller loopt als de veer meer opgewonden is, maar daar hoor/lees ik ook tegenstrijdige verhalen over.

Ben terug geweest naar de Boutique hier in Damsco, maar het valt binnen de toleranties dus nog. Gewoon even laten afstellen is denk ik het beste. En die Calibre 400’s zijn ook gewoon Selitta’s in de basis :wink:

1 like

Mijn 65 liep juist +15 seconden, samen met de in mijn ogen overmatige speling op de draairing heeft me hem naar Nieuwendaal laten sturen. Kreeg vorige week bericht dat de +15 seconden binnen de marges van Oris valt, maar dat ze hem toch zo goed mogelijk gaan reguleren. Top service :slight_smile:

1 like

Ola Oris mensen,

Iemand hier die van zijn pointer date 40mm af wil? Bij voorkeur de versie met blauwe plaat, maar evt TT sta ik ook voor open.

Dan heb ik zeker geluk dat mijn Oris +0 loopt. Ook gewoon sellita 200 uurwerk.

1 like

Mag ik vragen waar je die wijsheid vandaan hebt en een link naar de bron?

Jij en ik weten dat niemand behalve de echt grote jongens nog in-house produceren. ETA is Swatch terrein dus onbegaanbaar. Link naar Selitta als toeleverancier lijkt me makkelijk gemaakt. Wil niet zeggen dat het nog wel hun blauwdruk is hè.

1 like

Wel degelijk een inhouse uurwerk

2 likes

Ja ze hebben allemaal tandwieltjes.:innocent:

1 like

Orient is dus groot :nerd_face:

Heel strikt genomen inhouse ontwikkeld. De productie van onderdelen en assemblage zijn dus niet (volledig) in house.

1 like

Het is inmiddels al een jaar geleden dat Oris calibre 400 heeft geïntroduceerd. Op de Aquis en enkele special editions na kunnen we 'm alsnog nergens in vinden. Vind het echt een gemiste kans van Oris dat ze hun ‘New Standard’ nog zo summier in hun collectie hebben. Zou 'm graag zien in bijvoorbeeld een Artelier Date.

Als ze hem ergens in stoppen, gaat de prijs direct met minimaal 1000,- omhoog. Ik snap dat ze het niet overal doen. Misschien in de volgende iteratie van de Artelier?

2 likes

Wat een onware uitspraak. Heb je ze naast elkaar gezien? De verschillen zijn zo groot dat ik enkel het principe herken van opgeslagen energie vrijgegeven door een echappement. En een rotor.

4 likes

Tussen de werkelijkheid om mijn pols en de snelle foto’s die ik met de telefoon schiet, gaapt een groot gat. Gisteren eindelijk wat plaatjes geschoten waarop de Movember een beetje tot zijn recht komt.

27 likes

Dat is wel heel mooi idd! Mijn 400 loopt nu (na wat gepiep en gezeur van mij hier laatste tijd) sinds een paar dagen ook prachtig op 0. Ik vermoed dat het te maken heeft met de mate waarin de veer is opgewonden, maar dat kan ik mis hebben.

Voor het probleem met de kroon (die 9 op de 10 keer niet eruit schiet) heb ik een workaround gevonden; gewoon met de klok mee blijven draaien en dan schiet ie eruit. Niet ideaal, maar als ik naar mijn Oris kijk denk ik alleen maar ‘deal with it’, want hij is gewoon prachtig.

3 likes

Blijft prachtig idd!

1 like

24 likes

Prachtige 65 :blush: is dit de 40 mm.
Normaal is dit te zien aan de datum positie maar die is hier gelukkig niet .

1 like

Dit is inderdaad de 40 mm versie. Vroeger was ik overtuigd dat een datum een must was. Met deze Momotaro versie niet meer!

1 like