Mijn Rolex Datejust 36mm 16233 was 44mm lug2lug, maar toch vind ik die anders ogen dan deze Oris die groter is. Wellicht speelt het ook mee dat ik voor de Oris, 40-41mm heb gedragen en daarom het gevoelsmatig veel kleiner oogt naar een 37mm.
Ja dat begrijp ik wel! Ik vind zelf tussen de 46 en de 49 altijd een beetje de sweetspot, voor de grootte van mijn pols. Dus ik zou deze ook te klein vinden, maar moet ik wel bij zeggen dat ik nooit een horloge heb gehad van onder de 38mm.
Ben ik nog niet helemaal over uit. Ik denk dat ik het op een gegeven moment niet kan laten om hem weer eens lekker op te frissen. De tijd zal het leren…
In een Aquis tikt het Oris-kaliber 733 op basis van de SW 200-1 uurwerk. Dit is een standaard uurwerk waar iedere goede, allround horlogemaker wel onderhoud op kan uitvoeren, daarvoor hoef je je horloge niet in te sturen naar Oris of naar een Oris dealer te gaan.
Nieuwendaal in Budel is het Oris service center voor Benelux. Echter hoor ik wat wisselende ervaringen hier over ze. Voor een allround horlogemaker is het lastig aan onderdelen te komen omdat Oris aan derden geen onderdelen levert. Dus onderdelen om je horloge waterdicht te houden bijv of andere specifieke delen wordt moeilijk mocht dat nodig zijn.
Crosspost, hij is weer thuis. De rotor rammelde als een goedkope Miyota, dus voor onderhoud terug naar Oris. Weer helemaal happy, 2,5 maand zonder is lang. Helaas ook de Rectangular nu ingeleverd voor onderhoud, daar rammelde de rotor ook zo erg plots. Hiervoor jaren een Aquis gehad zonder enig probleem. Beetje teleurstellend maar gelukkig goed opgelost. Bekend probleem die rammelende rotor? BCPD is 2 jaar oud, de de Rectangular van april. Horloges hebben niks geks meegemaakt, gewoon normaal gedragen of in de kist gelegen.