Oris staat stil

Hallo allemaal, in het bijzonder de bezitters van een Oris Aquis Date.
Ik ben sinds een week in het bezit van een tweedehands Aquis Date. Direct om de pols gedaan en dagelijks gedragen. Vanochtend wakker geworden en ik zag dat het horloge stil stond. Na het opnieuw instellen van de tijd loopt hij weer. Heeft iemand dezelfde ervaring gehad? Enig idee wat het zou kunnen zijn? Groet, Joost

Is dit een serieuze vraag?
Er staat automatic op de wijzerplaat en je hebt een gebruiksaanwijzing.

Helemaal met de hand opwinden?

38 uur geslapen?

3 likes

Ook goedemorgen, met het verkeerde been uit bed gestapt?

Wanneer het horloge volledig is opgewonden en niet wordt gedragen gebruikt het de gangreserve van 38 uur. Wanneer jij hem nog nooit helemaal hebt opgewonden kan het zijn dat een groot deel van die reserve is opgebruikt. Zoals @GMTplus1 aangeeft zal dat het probleem hoogstwaarschijnlijk oplossen.

De licht sarcastische reacties daargelaten:

Als je niet genoeg beweegt met het horloge gaat de rotor niet in de rondte. Als dat niet gebeurd wordt de veer niet genoeg opgewonden, en haal je dus je 38-40 uur krachtreserve niet. In dat geval kan ie na een nacht stil staan.

Helemaal opwinden met de hand… Ik weet niet hoeveel slagen aan de kroon daarvoor nodig zijn. Ik vermoed 40-50, maar overwinden kun je deze automaten niet.

Als je vermoedt dat er iets met de gang van het horloge aan de hand is, download dan een timegrapher app en luister hoe ie loopt.

1 like

Ofwel dagelijks iets meer bewegen ofwel heeft uw veer zijn beste tijd gehad daar je aangeeft dat die tweedehands is. Loopt die juist?

UIt welk jaar is het horloge ?

2014

Dan ligt het niet voor de hand dat hij al een servicebeurtje nodig heeft. Dan sluit ik me aan bij het advies van Fate_Amenable_To_Change.

Zo als hij staat is hij iets zuurder dan ik bedoelde, desalniettemin geef ik toch een indicatie waar het aan ligt en een tip waar de schrijver de oplossing kan vinden.

Ik heb hem even goed opgewonden hopelijk is het probleem zo opgelost. Bedankt voor de tips !

40 is teveel, bij mijn Oris tussen de 25 en 30 slagen, dan hoor je het tikken tijdens opwinden veranderen geluid, en weet je dat je klaar bent.

Hij loopt voor de rest prima

Ik heb weleens gelezen dat de meeste automaten met 30 slagen volledig opgeladen zijn.

Natuurlijk kan een slag ook voor iedereen anders zijn :stuck_out_tongue:.
Zelf reken ik ongeveer 1 slag voor elk uur gangreserve, dus 30 a 40 is wel aannemelijk.

Naar aanleiding van de tips heb ik het horloge met de hand opgewonden.
Na 23 uur is het horloge weer stil gevallen (er zit progressie in😬), maar volgens de gebruiksaanwijzing zou dit 40 uur moeten zijn. Misschien dat het horloge toch nog wat meer draagtijd nodig heeft om helemaal op te laden om zo aan zijn gangreserve van rond de 40 uur te komen?
Of zou er toch iets in het mechanisme niet ok zijn?
Bedankt voor de feedback!

Oris smeert vaak erg schraal. Het zou zomaar 's in de kogellagers van de rotor kunnen zitten. Paar welgemikte drupjes 9020 kan al helpen. Beter niet zelf proberen zonder ervaring. :wink: Ben het met je eens dat 23 uur veel te weinig is. Heb recent twee moderne Orissen gedaan, en het zit vaak echt in de te schrale af-fabriek smering.

O ja - de wisselaars staan vaak ook bijna/helemaal droog. Moeten ook dringend gesmeerd worden meestal.

1 like

Als na volledig handmatig opwinden de gangreserve maar 23 uur is dan zit het in ieder geval niet in de automaat of de rotor.
Ga er even mee naar een goede horlogemaker en laat het nakijken want voor je gevoel kan een horloge goed lopen maar een test op het afregel apparaat laat soms heel wat anders zien.