Oris Star

Ik had op voorhand al wat twijfels, maar die worden enkel groter nu ik het uurwerk heb gezien. Mijn onderbuik gevoel zegt dat niet klopt.

Ik heb de balans er niet afgepakt, maar met de endoscoop gekeken en een foto van de monitor gemaakt.

Hier lijkt een Zwitserland vlag te staan wat duidt op een Zwitsers uurwerk.

Maar ik zie hier P 75 A staan.

Als ik op P 75 A zoek, dan kom ik uit bij een Lorsa P75A uurwerk.

Lijkt toch wel als twee druppels water op deze :

Lorsa P75A | 17jewels.info - The Movement Archive

Zit een beetje te dubben wat ik zal doen. Heb het horloge via Vinted gekocht, maar heb het vermoeden dat de verkoper zich van geen kwaad bewust is. Het horloge functioneert zover ik kan zien prima. Als ik er een nieuw glaasje opzet dan ziet hij er helemaal fris uit. Zit een nieuw bandje op…

Aangekocht voor 39 euro.

Het voelt een beetje als een Frankenstein watch, maar kan er helemaal naast zitten. Waarom staat er op de platine een Zwitsers loge… op een Frans uurwerk?

Wie kan me hier meer over vertellen?

2 likes

Die vlag is inderdaad het logo van Lorsa. Verder gebruikt Oris nu ook gewoon Sellita uurwerken onder eigen naam.
Hij ruikt niet naar Mumbai special, maar ik ken er te weinig van om te beoordelen of hij origineel is helaas :neutral_face:

Op de plaat staat geen swiss made, dus dat zou in ieder geval kloppen.

Het antwoord al gevonden. Vond net deze site :

Révision d’un LORSA P75A dans une montre “Croisette” ⋆ Montre l’heure (montre-l-heure.fr)

Daar staan de logo’s vermeld welke op de platine kunnen staan.

Hier nog een wijzerplaat gevonden die qua indeling en cijfers wel verdacht veel op die van mij lijkt, maar dan met een ander merk :see_no_evil:

Oh echt? Dat wist ik niet eens.

Dus jij zou een fris glaasje monteren en gewoon lekker dragen… denk ik?
Wat ik zeg: nog geen 4 tientjes… voor een lopend horloge. Op zich natuurlijk niet verkeerd, maar het proeft wat “vreemd” :smile:

1 like

Nee dat klopt en dat was uiteindelijk de reden om hem te kopen. Het is een “oud” uurwerk.
Keur de transactie gewoon maar goed.

Leuk horloge voor een kleine prijs. Weer wat geleerd.

2 likes

Volgens mij klopt deze gewoon hoor.

Oris heeft ook gewoon jarenlang penankers gebruikt omdat ze geen uurwerken met ankergang mochten gebruiken.

Dat denk ik inderdaad ook naar aanleiding van Tim zijn reactie. Ik heb nog even met de microscoop verder gekeken en kom twee notities tegen aan de binnenzijde van het deksel. Eentje van 1977 en de andere van 1980. Toch leuk om te zien.

2 likes

Oris anno 2024 is een heel ander merk en heeft een heel andere positie in het zwitserse horlogelandschap als Oris voor 1963 oid

Ik zou ‘oude’ Oris eigenljik puin noemen, maar dan trap ik vast iemand tegen de schenen.

1 like

Ach, mij niet hoor. Je moet kopen wat je leuk vind. Ik ben niet echt merk gebonden of iets dergelijks. Zoveel mensen zoveel wensen. Moet wel eerlijk bekennen dat dit nu mijn derde Oris is. Twee horloges met een Oris uurwerk en nu deze. De prijs is er naar en heb er weer een hoop lol van. Zoals gezegd: eerst maar eens soppen en een nieuw glaasje regelen. Ziet het er ineens heel anders uit.

1 like

Als je ff de maat doorgeeft kijk ik wel even of ik hem op voorraad heb, neem die dan wel mee naar de Rikketik. Heb je al zo’n glasgrijper oid?

Het grappige is trouwens dat als je zo’n “trapezium” datumvenster hebt, het meestal een Lorsa P75A is, zo ook deze van mij:

1 like

Zal eens kijken of ik hem straks even uit elkaar kan halen. Zo’n glasgrijper heb ik.

1 like

Nee hoor daar kan ik mij wel in vinden, al zou ik het “economisch aantrekkelijk en efficiënt gemaakt” noemen :rofl:

1 like

UG polerouters hebben dat ook :scream: .

Zeker geen Lorsa though

1 like

Ok ok ok een trapezium datumvenster in het knakensegment dan :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Daar zitten anders ook best een hoop mooie merken van vroeger inmiddels in :stuck_out_tongue:

Wie wil er anno 2024 nog een Cortebert, Technos, Favre Leuba.

1 like

Dat merkteken van Lorsa is het wapen van de Savoie, een regio in de Franse Alpen.

2 likes

Toch nog een vraagje. Iemand een idee wat dit teken betekend?

Staat op de zijkant van de kast geponst.

Een snelle poetsbeurt van de kast en het glaasje lichtjes gepolijst. De wijzerplaat is wel vervuild. Eens kijken ofdat het erop ligt en schoongemaakt kan worden. Nu niet gedaan omdat de wijzers er nog op zitten.

3 likes

Glaasje moest er nog een keer uit om te meten. Dan de wijzers er ook maar af. Heeeeeel voorzichtig met IPA 99,9% en zachte poets stokjes heeeeel lichtje er overheen gepoetst. Meeste vuil is eraf, maar stop met poetsen. De schade is zo gemaakt. Van twee piepkleine letters is een klein hoekje af. Als je verder gaat poets je alles kapot.

4 likes

Ziet er weer goed uit, mooi gedaan :+1:

Niet erg, kleine lettertjes worden toch nooit gelezen :wink: