Op baselworld 2019 heeft Oris weer een aantal (naar mijn mening) zeer mooie limited editions uitgebracht. Ik ben zelf zeer onder de indruk van de 39,5mm Aquis Clean Ocean.
Nu start ik dit topic niet om bovenstaande. Nee, ik ben juist enigzins van mening dat Oris teveel limited editions heeft uitgebracht de afgelopen jaren, wat een beetje afbreuk doet aan het feit dat de klokjes in gelimiteerde oplage worden/werden geleverd.
Ik ben benieuwd wat jullie mening hieromtrent is? Ik ben vooral benieuwd of jullie denken dat de limited editions de extra euro’s waard zijn, of juist niet?
Er waait een algehele wind waarin elke scheet tegenwoordig ‘limited’ is. Omega spant daar met de Speedmaster uiteraard de kroon in, maar merken als Seiko en Oris doen daar inderdaad ook vrolijk in mee.
Vroeger heette dat nog gewoon ‘het zelfde model in een andere kleur’. Dat betekent hetzelfde maar klinkt (in mijn oren) wat minder commercieel.
Ik kan me er niet aan storen, maar toen bijvoorbeeld die ‘Met’ Speedmaster werd gecommuniceerd moest ik wel even denkbeeldig diep zuchten.
Stoor mij er persoonlijk niet aan, alleen wordt op een gegeven moment het gecreeerde verhaal rondom een limited edition wat ongeloofwaardig als het de nummer zoveel in de rij is (vind ik)
Vaak, niet altijd, hebben LE’s van Oris toegevoegde functies en combinaties daarvan, die niet op de reguliere modellen verkrijgbaar zijn.
Dat zijn dan modellen waar ik de meerwaarde van in zie
GBR II: verwerkte pointerday 46mm
SoL: verwerkte pointerdate
GBR III: verwerkte pointerdate + small second in 43mm
Carlos Coste series
Wat te denken v hun schaamteloze James bond limited Editions van bv 10.007 stuks?
Leuk dat 007 op het eind, maar zo limited klinkt dat niet meer.
Aan de andere valt zo met een dergelijk grote afzetmarkt vh merk er nog redelijk aan te komen. De grijze en chrono24 prijzen zouden met 1.007 stuks anders snel de pan uitrijzen.
Op zich vind ik de exclusiviteit wel leuk. Aan de andere kant kan er soms moeilijk aan onderdelen gekomen worden. Zo een apart bezel inlay kleurtje kan leuk zijn, maar als er na een hoop aantal jaartjes er een kras op komt, dan kan het soms veel moeilijker zijn om vervanging te vinden. Ook bij n merk zelf zelfs.
Dit exact. Complete marketing nonsense. Trieste bedoeling. Jammer dat nu ook Oris die kant op gaat.
En ik zal maar niet beginnen over de ‘save the ocean’ marketing BS…alsof men daar echt iets doet voor het milieu. Nee…het is puur zakken vullen in de naam van ‘save the planet’…ook weer zo’n marketing trucje.
Kleurverschillen vind ik geen reden voor een special. Een (mijn) Oris Blue train daarin tegen…
Of een Brashear, dat zijn m.i. waar het met ‘special’ om gaat.