Orlain 18 kt

Net een Orlain 18 kt in mijn bezit gekregen.
Uurwerk is meer dan 30 jaar oud.
Iemand ervaring/kennis van het merk?
Niet direct veel info op Google / Wiki?

anyone?

Foto?

18kt wit goud.
Er is wel wat werk aan, en ik hoopte nog aan een nieuw glas te geraken. De enige link die ik tot nu toe vind is Juwelier Van Schoenwinkel in Genk. Maar is wat ver. Ik woon in West-Vlaanderen.

Uurwerk zou van Zwitserse makelij zijn.

Ga er maar vanuit dat dit merk niet echt “spannend” is. Anders had je al eerder een reactie gehad.
Het zal hoogstwaarschijnlijk een zg. fantasiemerk zijn; bedacht door een juwelier (sketen).

OK, dank je Brutus!
ik had al zo’n donkerbruin vermoeden.

Het lijkt me ook geen bijzonder merk, maar wel een leuk horloge. Het logo doet me denken aan dat van een Onsa die ik heb gehad:

mooi!
die Orlain heeft nogal emotionele waarde.
ik hoop binnenkort toch een “getunde” foto te kunnen posten.

Gezien de kastvorm zou het horloge nog wel eens uit het tijdperk met kunstof glaasjes kunnen dateren…
Als dat i.d.d. zo is, kun je voorzichtig proberen om het glaasje eens te polijsten.
Dan ziet ie er al een stuk beter uit.
Als je een druppeltje zilverpoets op een katoenen doekje doet, kun je het eens proberen. Zorg ervoor dat je niet zoveel zilverpoets gebruikt, dat het tussen het glaasje en de kast door kan sijpelen. Dan zou het je wijzerplaat kunnnen aantasten.

Neemt niet weg dat als de buitenkant er wat beter uit ziet, je de binnenkant niet moet vergeten en het uurwerk eens laten reinigen en van versie olie laten voorzien. Je laat een auto ook niet te lang met oude, uitgewerkte olie doorlopen.
Niet naar de eerste de beste julier brengen, maar naar een horlogemaker. Dat zijn twee verschillende beroepen. De juwelier brengt het op zijn beurt ook naar een horlogemaker en voor die dienst moet je een - vaak fikse - meerprijs betalen.

Een horloge met emotionele waarde verdient dit.:wink:

Dank je voor de tips Brutus!
Er volgt later zeker nog een nieuwe foto :slight_smile:

Mooi klokje (tu)
Is wel wat van te maken !
Te denken aan een nieuw glaasje , kast netjes polijsten , uurwerkje servicen (tu)

De foto is minder goed , jammer
Aan de rechterkant van de wijzerplaat zie ik een verkleuring of vergist ik me ?
Zou jammer zijn als dat vochtinwerking zou zijn :S

Gentelemen,

ik wou iedereen bedanken voor de fijne reacties en het leuke advies via de PB’s.
Ondertussen al wat wijzer geworden over wat Orlain Betreft.

Is een Belgisch gedeponneerd merk. Vader Bostoen (omgeving Zellik - België) maakte destijds deze uurwerken zelf. Zoon importeert nu blijkbaar uurwerken Quartz, met vermelding van de naam Orlain.

Voor wat mijn exemplaartje betreft.
Heb een echte horlogemaker gevonden in Torhout, omgeving Brugge.
Vandaag ben ik er langs geweest.
Is dus inderdaad 18k wit goud.
Het glaasje is mineraal en kan blijkbaar niet gepolijst worden. Een glas op maat kan hij wel laten maken. zou zo’n € 35 kosten. Heb een exemplaartje gezien, en voor een leek als mezelf zag er het puik uit.Levertermijn ca 3 weken.

Wat het hartje betreft. Automaat ETA 2892. Grote wijzer geplooid, en een aantal onderdeeltjes vast, onder ander het kroontje.Veel te weinig of nooit geserviced. Blijkbaar ook op te lossen voor budget van ca. €40. En wijzerplaat idd licht verkleurd ad rand en aan het asje van de wijzers.

Als leek lijkt mij de prijssetting correct, maar ik kan mij natuurlijk vergissen. Wss gebruik ik ook tal van verkeerde terminologieën in mijn uiteenzetting, maar zit nog niet zo lang op het forum.

Ik kijk er echt naar uit om het herwerkte klokje in mijn bezit te hebben.

Lijkt mij geen verkeerde prijszetting inderdaad,
Hou ons op de hoogte van de vorderingen.
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.

Scudo Schreef:

Lijkt mij geen verkeerde prijszetting inderdaad,
Hou ons op de hoogte van de vorderingen.
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.
Niets aan toe te voegen en ook benieuwd naar het eindresultaat!
Leuk dat je toch wat over het merk te weten bent gekomen!

Net nog wat opgezocht op het forum en wat rondgesurft.
ETA 2892 blijkt nog meer dan redelijk te zijn qua binnenwerk.
Wordt een mooie aanvulling op mijn Hamilton GMT met ETA 2893-2. Maar dat laatste valt buiten topic, gezien geen vintage :wink:

Net de gereviseerde Orlain opgehaald.
Nieuw glaasje, bandje en een en ander vervangen aan het binnenwerk.

in bijlage een eerste foto.
Ben niet zo wild van de nieuwe wijzers, beetje van zijn finesse verloren naar mijn mening.
Niet echt gepolijst.
Maar al bij al toch mooier geworden.

Tja scorpio 63, wat is wijsheid…
De wijzers zijn wat aan de (te) lange kant; m.n. de minutenwijzer.
Het is wél zo, dat deze gevouwen wijzers beter aflezen. Er is nl. (bijna) altijd wel een zijde die minder licht opvangt en daardoor donkerder kleurt.
Het horloge ziet er i.i.g. een stuk beter uit dan voorheen.
Weet je ook de reden van de vervanging van de oorspronkelijke wijzers?
Klemden ze niet meer lekker op de asjes?

De band staat er i.i.g. erg goed op!

Veel draagplezier!

Dank voor het “wijs” advies, Brutus :wink:

Wijzers zijn idd wat aan de lange kant, vooral op kwart na en voor.
het aflezen val reuze mee, als bijna vijftiger toch een voordeel.

de originele minutenwijzer was vervormd, en het was blijkbaar niet zo evident wijzers met zelfde asdiameter te vinden.

het bandje is een Hirsch hagedissenleer met metaalkleurige sluiting.

stoten van goud?

wat bedoel je met stoten, horanova?
het horloge zou in 18k wit goud vervaardigd zijn