Tis weer eens wat anders, een mechanisch horloge met een hart (ankerrad, anker, spiraal en balans) uit silicium. De vorm van het ankerrad is exotisch, to say the least.
Mooi Rainer (tu)
Hans
Heb filmpje overigens van youtube, geen ‘eigen fabrikaat’.
Heel apart dat de balans geen ring heeft. AHCI’s hebben dat ook wel gedaan, maar in mainstream zie je het eigenlijk nooit.
Een (tu) stukje techniek.
ERg leuk om te zien. Bedankt voor het delen.
Mijn beste,
Niet alleen leuk om te zien, maar ook om te horen!!
En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z
Orologio Signaturis Temporis.B)-
Bedankt voor het delen (tu)
Dit is toch wel erg leuk om een keer te zien 
Wordt dit de ‘Patek 2Hz’?
Of is hij zo langzaam vanwege de schaal van het model?
Groeten,
Martin
Rainer B. Schreef:
Volgens de ‘specs’ is het 21,600 semi-oscillations
per hour (3 Hz), althans in de 5550p.
Ah, dan komt het inderdaad door de schaal. Ik schreef trouwens 2Hz, maar bedoelde eigenlijk 0,5 Hz, omdat hij misschien maar eens in de 2 sec tikte.
Groeten,
Martin
mooi!
Leuk om eens te zien inderdaad.
Ik vraag me wel af of er aan de toepassing ook voordelen zitten (anders dan dat het een leuk “hebbeding” wordt)…
Het lijkt me dat de gevoeligheid voor externe invloeden toeneemt en daarmee de nauwkeurigheid afneemt t.o.v. een “normale constructie”.
Maar leuk is het wel!
Thx!
Samedi Schreef:
Leuk om eens te zien inderdaad.
Ik vraag me wel af of er aan de toepassing ook
voordelen zitten (anders dan dat het een leuk
"hebbeding" wordt)…
Het lijkt me dat de gevoeligheid voor externe
invloeden toeneemt en daarmee de nauwkeurigheid
afneemt t.o.v. een “normale constructie”.
Maar leuk is het wel!
De maatvoering is veel strakker dan metaal, waardoor geen smering meer nodig is en de nauwkeurigheid (s/d) verder wordt wordt verbeterd (ik verwacht heel dichtbij 0 s/d). De autonomie neemt met iets van 20 uur toe (in hetzelfde uurwerk met dezelfde mainspring, puur door afgenomen wrijving) en het onderhoudsinterval wordt met 2 jaar verlengd. Bovendien is dit materiaal, Silinvar, vrijwel ongevoelig voor invloeden van buitenaf zoals temperatuurschommelingen en magnetisme.
Dat is een van de dingen die ik waardeer in PP: vrijwel alles wat ze doen is volstrekt logisch en no-nonsense. Weinig fratsen (behalve met de prijzen en het toewijzingsbeleid, maar ook dat is in feite logisch).
Daarnaast vermoed ik dat de productiekosten van Oscillomax veel lager zijn (maar daar zul je PP niet over horen).
Ik hoor niemand over het feit dat de balans een enorme uitslag heeft, tot bijna twee keer rond. Is dat niet de technische innovatie waar het om gaat, of is dat niet bijzonder? Ik ken alleen balanzen die minder dan 360 graden rond gaan.
Dat is ook het eerste dat mij opviel, de balansuitslag. Het ankerrad heeft daardoor ook een speciale vorm gekregen, het heeft extra tanden. Je kunt zien dat het anker iedere halve slag één grote en één kleine tik krijgt.