Oud ancre klokje 17 jewels shockproof

Beste horlogevrienden,

onlangs kreeg ik van iemand een handvol oude klokjes zonder bandje met de vraag “kun jij her nog iets mee?”. Ben ze eens gaan bekijken en dacht in eerste instantie dat het allemaal quartz horloges waren waarvan het batterijtje leeg was. Er een paar opengemaakt en inderdaad een oud batterijtje gevonden. Nieuwe erin en die liepen weer als een zonnetje.

Toen ik de volgende pakte en gewoontegetrouw eerst eens aan het kroontje draaide, dacht ik dat hij even ging lopen. Hmm, vreemd; batterij toch nog niet helemaal leeg? Toch ook maar even open maken dan…

En daar kwam tot mijn verrassing een automaatje tevoorschijn. Omdat op de wijzerplaat “ancre” met een kleine letter stond, begreep ik in eerste instantie niet dat dat echt de merknaam was. Na wat googelen begreep ik dat dat toch het geval was en dat dat wiel erboven het bijbehorende symbool is.

Ik heb er een paar foto’s van gemaakt en misschien kan iemand aan de hand daarvan iets meer over het klokje vertellen? Hoe oud het zou kunnen zijn, of het nog de moeite van restaureren waard is e.d.?

Alle informatie en commentaar is welkom!

5 likes

Het is geen automaat, maar een handopwinder. Caliber is zo te zien een Ancre 684, 18.000 bph (beats per hour). Vermoedelijk jaren '70.

Waarde: denk circa €25 tot maximaal € 50 als het een wel heel fraai exemplaar betreft.

Edit: Omdat de kosten voor een service de waarde van het horloge ruimschoots overstijgen, zou ik dat niet snel doen. Anders is het als het onderdeel van een erfenis is en daar bijzondere herinneringen aan vastkleven. Dan is geld secundair.

1 like

Volgens mij werden deze horloges verkocht bij de Hema. Ik heb in de zeventiger en tachtiger jaren vaak boven de vitrines gehangen. Voor mijn tiende verjaardag (1979) kreeg ik er eentje met precies hetzelfde merkje op de wijzerplaat. Prijs was toentertijd fl 33,75 als ik me goed herinner. Het horloge heb ik helaas niet meer.
Ik had er eentje zonder datum, dus deze zal een tientje duurder zijn geweest.
Over de waarde kan ik niet veel zeggen, maar dit soort horloges werd met forse aantallen op de markt gebracht. Dat zal wel tientjeswerk zijn.

Leuk om wat meer achtergrondinformatie te krijgen. Ik ben zelf van 1950 en weet inderdaad nog goed dat de HEMA (en ook V&D) horloges verkocht, maar destijds bouwde ik radio’s, versterkers, luidsprekerkasten e.d. en was ik nog helemaal niet in horloges geïnteresseerd. Achteraf gezien jammer, want ik kreeg ze als kind cq. jongeman wel (bijv. een Certina en een Junghans kan ik me herinneren, en het zakhorloge van mijn vader of misschien wel van mijn opa…), maar die zijn stilletjes in de vergetelheid geraakt.

2 likes

Ook de boeken van de Muiderkring verslonden? “Jongensradio” deel 1+2, Dr. Blan en dergelijke? :wink:

Inderdaad, en Radio Bulletin natuurlijk. Ooit begonnen met het boek “De Jonge Elektricien” en de boeken van Dirksen. De Pionier I, II en III van Philips gebouwd, halsbrekende toeren uitgehaald om goede antennes te spannen… Dan is een horlogehobby toch een stuk veiligere bezigheid :rofl:

1 like

De maandelijkse Electuur niet vergeten :slight_smile:
Heb ze verslonden destijds. Altijd een grote advertentie erin van een Electronica zaak in Den Haag. Naam ben ik even kwijt.

Je had daar Radio Twenthe, aan de Stille Veerkade, vlak bij de Weteringkade waar de oma van mijn vrouw woonde. Maar je bedoelt waarschijnlijk die grote zaak aan de Wagenstraat, waarvan de naam mij ook even niet te binnen wil schieten.
Als Dordtenaar betrok in mijn spulletjes meestal bij dhr. Louter van de Radiobeurs aldaar.

Ik studeerde destijds in Enschede en daar was toen nog een goede Electronica winkel. Kon je gewoon heenlopen, je Darlinktons of bipolairen ophalen en 's avonds werkte de Kenwood KR receiver weer :slight_smile: :slight_smile:

Memory lane: Jongensradio deel 1, de kristalontvanger.

1 like

Ja, sweet memories :+1:… Uniframe chassisdelen, de 402 spoel, Vitrohm weerstanden, de “Mutector”; prachtig!
Tot voor een paar jaar geleden had ik nog verhuisdozen vol van die ouwe meuk, verhuizing na verhuizing meegesleept maar zelden meer wat mee gedaan. Vakkendozen vol met keurig op waarde gesorteerde weerstanden en condensators, transistors, zelfs buizen met buisvoeten, zware voedings- en uitgangstrafo’s, noem het maar op. Uiteindelijk nog iemand blij mee kunnen maken en meer ruimte in de berging gekregen.

1 like

Het 648 calibertje ligt al zo’n 24 uur rustig de seconden weg te tikken en lijkt nog van geen ophouden te weten. En nog behoorlijk goed op tijd ook. Wordt een blijvertje in mijn verzameling. Mooi bandje erop en af en toe eens dragen.

3 likes

leuk ! jeugdsentiment.

Het heeft in totaal 38 uur gelopen en daarbij ook nog twee keer de datum verzet. Lijkt mij niet slecht voor zo’n simpel oud klokje.

1 like