Oud Britx Horloge

Hello all,

Via dit forum wil ik hetvolgende vragen.
Ik heb een oud Britix horloge waarover ik meer wil weten,
Bouwjaar, waarde, uitvoering enz.

Het gaat over dit model :

  • jaren 50
  • 100 a 150 euro vermits werkend denk ik zo.
  • landeron caliber, type te achterhalen als je een foto van het uurwerk kunt maken.

Afhankelijk van het werk en de toestand van de kast schat ik de waarde ook inderdaad tussen 150 en 200 Euro.

Britix was een “generiek” merk, dat dus alles “in opdracht” liet maken. Werken waren afkomstig van de grote ebauche-fabrieken (AS, ST, ETA, Landeron enz. )
Standaard werken, maar kwalitatief steeds OK.

Ik raad je dan ook aan om het horloge wat te laten opfrissen. (secondenwijzer terugzetten, glas vervangen en evt. een onderhoudsbeurt). Is het zeker waard.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Onderhoudsbeurtje is momenteel aan de gang, t’isomdat ik wat foto’s heb genomen dat ik merkte (op een 22" scherm) dat de secondewijzer ergens aan de “5” losbengelde… hehe

Het glas is helaas niet meer te krijgen volgens de horlogemaker hier, maar dat is Belgie, ik ben er zeker van dat zoiets nog wel ergens te vinden is…

De wijzerplaat daarentegen wil ik zo houden, dat hoort er gewoon bij, evenals het lederen bandje, heel simpel maar wel even oud als het horloge zelf.

Het glas is waarschijnlijk het meest simpele om te vervangen, als je geen 50 jaar oud glas wil, kan de horlogemaker er wel een nieuwe voor snijden.