Oud dames-prisma horloge. Caliber INT-69 ??

Gisteren vond mijn vrouw een horloge terug wat ze had gekregen in 1980. Een zilveren horloge van Prisma. Het was in onbruik geraakt en vergeten omdat de opwinds-as was afgebroken.

Ik dacht even snel die afgebroken as eruit en een nieuwe opzoeken en erin stoppen. Dat heeft toch wat meer voeten in aarde dan ik had gedacht.
Om dat oude afgebroken asje eruit te krijgen heb ik echt het hele horloge uit elkaar moeten halen. Telkens bleef er wel iets haken achter iets anders waardoor dat onderdeel weer weg moest etc.
Nu is de as eruit en ben ik het geheel weer in elkaar aan het zetten.

Gezien de afmetingen van het uurwerkje is dat ook weer een uitdaging. Wat klein en compact gemaakt! Echt iets om helemaal zen van te worden als je ermee bezig gaat.
Wat ik nu niet echt kan vinden is wat voor caliber het is en welk vervangingsonderdeel erin moet.
Ik tref aan: INT-69. Als je dat zoekt krijg je INT-69-21. Net iets anders dan wat ik hier heb.
Ook Ranfft geeft een net iets anders caliber te zien. Op Youtube is een horlogemaker die een INT69-21 uitelkaar haalt en inelkaar zet, maar dat ziet er ook net anders uit.

Wie kan mij helpen met dit type caliber. Welk Nr is het en welke vervangsas moet er in?

Lijkt mij een Durowe 69; waar zie je de verschillen? Lijkt mij hetzelfde uurwerk :thinking:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Durowe_69_INT

Een FHF 69 is trouwens ook hetzelfde; brugvormen zien er fractioneel anders uit, maar de bewegende delen zijn gewoon gelijk:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_69

4 likes

Ja de bewegende delen zijn gelijk. Het verschil (met het caliber uit de youtube-video) zit in de brug voor zover ik kan nagaan.

Ik denk na bestuderen van de Ranfft pagina’s ook dat het een Durowe 69-INT is want er staat net boven het nummer 69 een 3. Ik zie dat het op de pagina bij Ranfft ook zo staat in de opmerkingen over het caliber.
Bedankt! Weet nu welk onderdeel ik moet hebben. Kijken of dat ergens te vinden is.

2 likes

Is cal.FHF 69-21.
Onderdeel nummer 401.
Succes.

3 likes

Had dat zelf ook al gevonden, maar was er niet zeker van of dat de juiste was. Met deze bevestiging ga ik ervan uit dat het correct is. Bedankt.

Bij het in elkaar zetten kwam ik erachter dat ook de Setting Lever Spring (weet Nederlandse term niet) stuk is, dat naast de Stem (ook geen goede Nederlandse term hiervoor). Alles bij elkaar geeft dat wel veel gedoe. De onderdelen zijn niet zomaar te vinden en als ze er zijn wordt het een kostbare zaak.
Ik heb besloten het horloge Total Loss te verklaren en weer terug te doen in de doos waar het uit is gekomen.
Jammer, maar het is niet anders.

Dat is de tiretteveer. Die breken inderdaad nog wel eens.

Het kopen van losse onderdelen probeer ik altijd zo veel mogelijk te vermijden voor goedkopere horloges omdat dat inderdaad gauw veel te duur wordt. Ik probeer altijd een compleet donoruurwerk of donorhorloge op de kop te tikken.

2 likes