Oud engels zakhorloge

Vanochtend kwam een collega met een oud engels zakhorloge.

Het is een horloge met een dubbele zilvere kast met het sterling zilver teken teken van londen en de maker is ene mijnheer Tarts. als jaartal staat een hoofdletter P ik weet het niet zeker maar ik schat ongeveer 1795.
het is een spillegang met snek en vierkante pilaarpootjes. de wijzerplaat is van zilver met daarop Tarts en een afbeeelding van vadertje tijd met de zeis.
vermeldenswaardig is wel dat er boven de 6 een datumaanduiding zit.

Natuurlijk is het moeilijk zonder foto’s een waarde te schatten

Maar is er iemand die het aandurft .
In eerste instantie zei ik minimaal € 1000,00 maar door de datumaanduiding denk ik dat ik veel te laag zit en dat dit horloge wel meer waard is.

Hallo, ik ben even aan het zoeken geweest in : Watchmakers & clockmakers of the world by G.H. Baillie . In het boek staat onder de naam Tarts : Tarst, J London. 2nd half 18c. Sig. on many watches for the dutch market, prob. a fictitous name. Waarde weet ik ook niet echt ik heb meer iets met grote klokken. Mvrg.

Ik durf er ook geen prijs op te plakken.
Er zijn zoveel factoren die de prijs kunnen beinvloeden.
Natuurlijk is een datumaanduiding voor die tijd zeer zeldzaam.
Maar men moet de juiste klant vinden voor dit uurwerk.

Nou ik ben al heel blij met je zoektocht.
Ik heb het horloge gisteren op mijn gemak thuis bekeken. en zag dat er een hollandse kloof op zat.
Ik kon dit al niet rijmen met een engels uurwerk maar als deze voor de hollandse markt werden gemaakt zal dat de reden zijn.
Hoop dat er nog iemand iets over een prijs kan zeggen maar ik denk dat als ik aangeef tussen de € 3.500 en € 5000,00 niet veel er naast zal zitten.
Hoor graag als iemand het niet met die prijs eens is.

Net wat Freddy zegt, je moet er de juiste verzamelaar voor zien te vinden,
De jaarletter P Londen kan staan voor 1770 , 1790 of 1810
zonder foto’s maak je het knap lastig.
en de prijs zal ook afhangen van de conditie van uurwerk, kast en wijzerplaat
bij J. Tarts Londen staat nog vermeld tussen 1755 en 1790
Spillegang Horloges met zo’n zilveren wijzerplaat waren populair voor 1750, en zijn na die tijd zeldzaam,

de franse Berthoud familie maakte in de 18de eeuw ook zakvesthorloges met datum, die doen zo’n 5000 euro,
maar dat is wel een heel bekende en beroemde familie horlogemakers.

groet,
André

Ha andre

Ik heb ook gezocht naar het jaartal en zat ook te dubben tussen 1770 en 1790
de doorslag voor mij om voor 1790 te gaan is een taxstempen waarvan ik in het boek las dat deze geheven werd na 1784 tot 1976.
jou opmerking dat je voor een zakhorloge van Berthoud al snel aan € 5000, moet denken. geeft al weer extra info.
Toen ik de datumaaduiding niet had opgemerkt dacht ik € 1000,00 toen ik deze in de boeken niet veel tegen kwam dacht ik aan tussen de € 3.500,00 en € 5.000,00 maar met jou opmerking moet ik deze prijs weer laten zakken.
Ik kwam op internet nog een horloge tegen van deze maker maar deze is met een heel mooie afbeelding op de kast en in een gouden uitvoering. de wijzerplaat is echter weer Emaille en geen datum . deze is verkocht voor
€ 2.700,00 een ander horloge uit de zelfde tijd met een zelfde wijzerplaat echter zonder datum maar met een heel mooie uitgezaagde zilveren kast kwam op € 3.225,00 Ik moet dus de richtprijs naar beneden bijstellen.
denk nu aan tussen de € 2.500,00 en € 3.000,00.

Ben benieuwd wie hier weer op gaat reageren je ziet wel gezamelijk komen wij er wel

De P van 1770 is van een soort kleiner gotisch type, de P voor 1790 is strak en groot.
Het lastige met Spillegang horloges is dat deze nogal eens van een nieuwe kast werden voorzien,
ook wijzerplaten werden vaak vernieuwd bij breuk van het emaille, die zilveren wijzerplaat is bijvoorbeeld a-typisch
in deze periode.
belasting merken geven wel een indicatie, maar kunnen ook later ingeslagen zijn.
En het is zeer belangrijk dat het horloge nog goed en redelijk op tijd loopt,
Ben je van plan om dit horloge te verkopen ?
een goed kanaal lijkt mij dan bijv. op eBay UK , vereist dan wel een goede beschrijving en 6 of 12 goede scherpe
foto’s in supersize afmetingen.
zet er een limiet (reserve) op van 2000 euro en begin met een startbod van 100 euro.

ik kan je helaas niet echt aan info helpen maar ik zou graag een foto zien :wink:

Ik ook, een foto graag…

Ben heel erg benieuwd

Helaas is het horloge niet van mij, een collega kwam ermee en vroeg of ik het wilde repareren
Inmiddels loopt het horloge weer ik moet alleen nog een nieuw veertje met sluiting maken in de buitenste kast met een zilver knopje Vond nog een oude zilveren vriendschapsring van een vriendinnetje van 100 jaar geleden en gebruik deze wel om een silver knopje en en klinknageltje te maken Kan ik tegen de collega zeggen dat het nu wel een heel emotioneel stuk is geworden :slight_smile: