oud gouden horloge taxeren identificeren

Goedendag,

Ik heb een gouden horloge gekregen. Een erfstuk. Echter vraag ik me af of iemand mij kan helpen met wat voor merk oid het is. En of het nog enige waarde heeft.
Ik hoor het graag

!

1 like

Soms staat er op het binnendeksel of het uurwerk een merk, maar bij zakhorloges is dit vaak niet het geval.

Ik schat dat hij uit het begin van de twintigste eeuw komt.

Gezien de staat zal de financiële waarde niet meer zijn dan de goudwaarde, maar aan een zakhorloge zit gauw wel een gram of 10/15 dus er zit zo voor een honderd of 3 / 4 goud aan.

2 likes

Klopt alleen de goudwaarde van de kast.
Bij een nette opkoper van goud brengt deze +/- 20.- per gram goud (14 karaat) op.

Het is momenteel wel 25 euro per gram voor 14k, maar de waarde is helaas niet hoger dan de pure materiaalwaarde.

Als het hier gaat om een erfstukje van een jouw dierbaar persoon, kan de persoonlijke /emotionele waarde wel eens groter zijn dan alleen die 3 a 400 euro voor het goud.

Misschien kun je proberen het achter deksel en het waarschijnlijk daar achter liggend binnen deksel te openen. Dan kun je het uurwerk zien en daar wat foto’s van maken. Ook zie je dan misschien aan de binnenkant van het deksel nog wat informatie of merkjes. Laat die foto’s hier eens zien en dan kan een van de HF leden met verstand van zakhorloges je wat meer info geven over wat voor soort uurwerk het is.

Als je het de moeite waard vind om het op te laten knappen kun je er eens mee langs een horlogemaker (geen juwelier dus) gaan. Die kan wellicht een oordeel geven of het horloge weer tot leven te wekken is. Als hij er zin in en tijd voor heeft om het te repareren (niet alle horligemakers zijn gek op oude zakhorloges) kan hij dan een prijsopgave maken en kun jij beslissen of je het erfstukje weer in werkende staat in gebruik wil nemen.
Succes!

2 likes