Mensen met een technische interesse achter die vintage horloges, zullen waarschijnlijk dit ook leuk vinden
Bij de nieuwe Watching is een bijlage met horloge " trends " maar goed, was een leuke foto met een tekst over een bedrijf die print horlogekasten maakt voor de oude zakhorloge uurwerken
Effen opgezocht op internet, en ik vind het echt leuk https://vorticwatches.com/pages/journeyman_series_american_made_mechanical_watch
@RobertGerard ze zijn ook al vanaf $ 1195 https://vorticwatches.com/collections/all
Maar het is niet alleen maar kast en dial, maar volledige restauratie van het uurwerk naar een nieuw staat
Groeten Iwan
Het ziet er wel leuk uit, alleen de groffe buitenkant vind ik wat minder.
Als ik het goed begrepen heb worden de horloges geleverd met een oud Amerikaans zakhorloge uurwerk.
Daar zijn er nog genoeg van, dus het idee is prima…
@diashock eigenlijk zijn teveel prachtige uurwerken uit het verleden op een zijspoor terecht gekomen en dat is een zonde.
Die 12S of 17"’ linge uurwerken zijn zeer geschikt voor de horloges met een kastmaat van ± 44mm toch @Paul_K
Klopt, uurwerkjes uit de size 12 en 10 zakhorloges passen netjes in de meeste 44mm kasten, veel amerikaanse uurwerkjes zijn echt prachtig, maar probleem is dat de de kalibers meestal de kroon/opwindas in het pendant (dus in de kast) hebben zitten, da’s niet zo handig bij inbouw in een polshorlogekast.
Er zijn maar een paar Amerikaanse 10/12S die een Zwitsers tirettesysteem hebben (oa South Bend, Howard en Hamilton); Zwitserse 16-17 lijns kalibers (Longines, Vulcain, Zodiac, Bulova enz.) zijn veel eenvoudiger in te bouwen, en daarvan zijn/waren er ook genoeg te krijgen:
de prijzen zijn wel wat gestegen ten opzichte van een paar jaar geleden…
Met een buitendiameter van 38mm passen ze vrij simpel in een 44mm kast (die ook makkelijk te verkrijgen zijn), een mooie wijzerplaat laten maken is nog altijd het grootste knelpunt;
De mooiste blijven natuurlijk de Minerva 17-22 kalibertjes of niet Iwan?
(rechtse is geen Minerva maar een Movado chronometer…)
On topic: Vortic lijkt me een leuk initiatief, maar de kast is niet echt helemaal mijn smaak, op het plaatje van hun eigen kaliber herken ik een omgebouwde Unitas 6498?? Opvallend dat er steeds meer aanbieders komen met oude uurwerkjes, Benzinger maakt ook mooie horloges op basis van vintage kalibers…