Oud horlogedoosje | Hoe hoort het?

Iets anders dan normaal, ik vind dit een super cool doosje. Het heeft een prachtige buitenkant en die tekst in de binnenkant is zo heerlijk vintage.

De vraag: is dit een horloge opberg/geschenk doos? Is de ijzeren band kapot gegaan die er in zit? Hoe hoort het?

3 likes

Ik denk dat deze eerder voor armbanden bedoeld zal zijn dan voor horloges.

4 likes

Denk dat dit geen horloge doos was maar eerder iets voor een armband.

http://www.archiefvriend.com/index.php/ons-kwartaalblad/artikelen-uit-ons-blad/4-spritzer-en-fuhrmann

p.s. koekoek, u bent nog wakker! :sunglasses:

Dat is jammer. Ik had het bovenstaande verhaal ook gelezen en vond de historie daarom erg interessant.

Ik denk dat het wel degelijk een horlogedoosje is. Kijk maar even op onderstaande foto’s en zie hoe het gemaakt is om er een horloge in te presenteren en op te bergen. Alle 3 zijn het de originele merk doosjes van een, v.l.n.r., Zodiac, Timex en Roamer.
Dus Ruben, @KaiseRRuby, nu nog een mooi 50-er of 60-er jaren klokje er in. Misschien iets voor je Hosam horloge?

4 likes

Heb tegenwoordig iets anders moois voor er in, zal morgen een foto plaatsen!

Dit soort doosje kom je ook niet vaak tegen :wink:




(Dubois)

3 likes

Maar bij alle 3 van jou zie ik een verhoging en/of uitsparing van dat c-vormige ding. Dat is omdat een horloge vaak breder is dan de band en dat c-vormige ding.

Aangezien de naam van de winkel erin staat neem ik aan dat ze er zowel (dames)horloges als armbandjes in gedaan hebben. Beide is mogelijk.
Vroeger werd niet altijd een doos met omdoos en enkele boekwerken meegegeven bij een horloge.
Dan gaf de winkelier een doosje met zijn naam en adres mee.
En de klant kon makkelijk nakijken waar hij de volgende keer voor een aankoop moest zijn.

1 like

Ik heb geprobeerd maar zelfs mijn oude, kleinere horloges passen er slecht in. Dus opzich denk ik dat hij meer geschikt is voor een armband, helaas.

Wel, als er uitsluitend de naam van de juwelier in staat kan het zowel voor een horloge als wel voor een armband geschikt zijn.
Echter, dit model doosjes met een veerkraag in de doos is meestal in gebruik voor horloges.
Er zijn vaak twee modellen in omloop, een hoge voor een heren horloge en een wat minder hoog voor dames horloges.

Veel manufacturen gebruikten dit soort doosjes om een horloge in op te bergen. De koper kreeg dan het complete setje mee, het horloge in de doos met de papieren en garantie bewijs met verkoop datum erop gestempeld.
Er zijn veel horloge liefhebbers die juist een complete collectie willen opbouwen, dus met de oorspronkelijke doos erbij.
Ik ben er ook zo een en verzamel als het kan voornamelijk horloges met de doos erbij.

Je kan gelijk hebben als het voor het juweliershuis is gemaakt.

Ja, juist je hebt helemaal gelijk.
Ik verzamel ook horloges en als het kan met het originele doosje erbij.
Ik heb er zelfs een van JLC die voor een Amerikaanse football club in zeer beperkte oplage is gemaakt.

Die uitsparing is om de band groter of kleiner te maken en om aan te spannen, het metaal in de band is verend, Daardoor kunnen de meeste horloges erin worden gelegd en door de druk blijft het horloge goed zitten.
Hier een kleine impressie uit mijn collectie net zoals die van @Lexaf.


De volgende zit in een Washington redskin doos



8 likes

Wauw, wat mooi!

1 like

Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat dit deel lager is zodat het “head” van het horloge er in past.

Ook zijn al die c-vormige dingen in jouw doosje omhoog gericht om het “head” van het horloge aan de onderkant ruimte te geven. Dat is bij TS beide niet en daarom zou ik eerder vermoeden voor een armband.

1 like

Mooi,@Vinwat! Ik ben altijd weer verbaasd (en een beetje jaloers) over de veelzijdigheid van je collectie en de bijzondere horloge gerelateerde voorwerpen daarin die je laat zien.

1 like

Terugkomend op de mijne, het geprobeerd om mijn Omega er in te doen maar dat past niet. Dus die van mij is echt voor een armband.

Mocht ik iemand er blij mee kunnen maken, stuur even een bericht dat stuur ik hem naar je op.

2 likes

Ikke, ikke, ikke !!! :slight_smile: Ik stuur je nog een PB, ook over de Tissot. Goed nieuws.
Lex

1 like

Wel, hierop kan ik het volgende zeggen, deze doos is vermoedelijk bedoeld voor een dames horloge. Die zijn over het algemeen smaller en zal er zeker in passen.
Ik heb ook vele dozen, smalle en bredere, allemaal gemaakt speciaal voor die horloges, dus een minder dikke voor dames uurwerken en een dikkere voor heren uirtwerken.

Ah, ja ik begrijp het, wel, normaal gesproken zit er in de meeste dozen geen lager gedeelte, kijk maar op jouw foto die verlaging zit ook niet in het midden van de doos. Als dat wel de bedoeling was, dan zou de fabrikant dat ook in het midden plaatsen. Daarbij zal de doos ook wat hoger moeten zijn anders kan de deksel immers niet dicht.
Ik denk dat dit mogelijk per ongeluk erin is gekomen.
De dozen zijn zo gemaakt dat er het bedoelde horloge in past, dus een hogere doos voor heren uurwerken en een lagere voor dames uurwerken.

Ik heb van diverse manufacturen zoals o.a. JLC, Mido, Bulova, Longines, Wittnauer en Ebel dozen voor dames en heren uitvoering. Allemaal zonder een verlaging aan de binnenkant.

Daar zit je mis, die c vormige dingen die jij bedoelt zijn verende paskragen, die kan je vlak leggen en omhoog zetten met het horloge erin. Dat is om te showen met een open deksel. Kijk maar op de foto van de Bulova doos, hierboven, daar staat de kraag omhoog. Als je het horloge erop legt, en de deksel dicht doet dan zakt de kraag ook vlak naar beneden.
Op de volgende foto’s kan je goed zien dat de kraag in de hoge positie is, dat is om het horloge te showen, bijvoorbeeld in een etalage.



Hier laat ik wat andere zien uit mijn collectie.


6 likes

Goddess of time :ok_hand::joy:.

1 like

Als je eens zoiets moois van Omega in de aanbieding hebt, laat het me weten. Erg mooi!