AHA! Dat wist ik niet! Een interessante innovatie, die nodig was omdat de Harwoods (voor zover ik weet) de kroon niet aan de zijkant hadden maar aan de achterkant. ?? Toch?
Dat wijzertje wat ik dacht te zien is dus gezochtsbedrig…
Nee volgens mij verzet je de tijd door aan de bezel te draaien. Verder heb ik nog nooit zo’n uurwerk open gehad dus hoe het allemaal precies werkt daar binnenin durf ik ook niet te zeggen
Als ik weer een bij je langs mag komen wil ik zo’n ding graag eens zien. D.w.z. Jij hebt er een, toch?
Ik weet dat @Vouwfietser er een heeft.
Zou leuk zijn als er een Harwood bezitter toe te brengen is om er een artikeltje / postje aan te wijden. Interessant horloge met een interessant uurwerk (de bumper automaat).
Hear Hear!
“Oud is niet fout en klein is fijn”. Daar kan ik over meepraten.
Dank , Lex, voor heel veel uiterst waardevolle informatie. Maarrr…
Ik vrees dat je nog even aan de slag moet. Het uurwerk is naar mijn bescheiden mening geen Lanco (met name de positie van de tiretteschroef klopt niet), maar een… SILENA!
Dank, dank dank, Alphons! Er gebeurt van alles als je de Speurneuzen vraagt om mee te zoeken.
Tsja, en daar ga ik dan met m’n verhaal over Lanco en A. Michel…
Het syndroom van Gilles de la Tirette!
Sorry @Climholland , het leek zo’n mooie vondst maar net niet helemaal goed dus. Ook bij de identificatie ligt er dan weer zo’n verd… tirette schroefje dwars. Ik stonk er ook helemaal in.
Ik denk dat jij het goed hebt, Alphons! Knap gevonden! Hoe kwam je nou bij Silena terecht?
Kijk naar de rode pijltjes. Dat kan niet missen. De Silena.
Maar het wordt nog leuker. Het verhaal van A. Michel vertelt dat er in 1926 een fusie plaatsvond met o.a. Felsa. Et voila! De Felsa 107! (en niet de Felsa 71, denk ik, hoewel die er ook heel veel op lijkt. Maar in de Ranfft beschrijving van de Felsa 107 wordt expliciet de verwijzing naar Silena gelegd.
Ik eet mijn Australische kangoeroeleren hoed op als dat niet het zelfde horloge (rechts) is. Het enige verschil is dat op de linker netjes het merk Silena staat en boven de subdial geen tekst en op mijn exemplaar staat geen merk en alleen Swiss made boven de subdial.
Nou, dat is 'm dus. Nadat de Speurneuzen van het HF Vintage deel zich suf hebben gezocht slaan we toch nog twee vliegen in één klap: niet alleen het onbekende uurwerk is geïdentificeerd, maar ook het horloge zelf met de merkloze wijzerplaat.
Ik ben blij en trots. Blij met en trots op ons gezamenlijk Speurneuzen resultaat èn op mijn zonder twijfel redelijke unieke en in elk geval zeldzame, mooie kleine hommeletje!
Hier doen we het allemaal voor op het leukste Forum van het land!
Waarvan Acte!
Een tijdje geleden, Lex, toonde jij een gekregen horloge van dit merk. Ik heb toen wat zitten zoeken en ben bij (if my memory serves me well) Uhrforum op een afbeelding het Silena-uurwerkje geland. Ik vind het nogal typerend, met die aan de palradzijde mooi gegolfde rand van de brug, en die halfronde uitsparing bij de balans.
Toen ik zag dat het geen Lanco 2 was (tiretteschroefje…) was het een kwestie van even denken en terugzoeken.
Maar geweldig dat dit alles zo mooi in elkaar past.
.
Maar toen bedacht ik dat ie bij jou lag samen met een Bendix die er precies op lijkt, beiden ter reparatie van ik meen een gebroken opwindveer. Maar dat gaat vast weer goed komen, Bas, het heeft geen haast.
Overigens #2: Ik heb nóg een Silena en wel een vorig jaar van horlogevriend @TKH / Tim ten geschenke gekregen exemplaar.
Oók zo’n ukkie, met vrijwel het zelfde kastje van RVS maar dan met een AS 984 motertje er in.
Hoi Jan het duurde even,maar heb vandaag weer even internet dus …ik heb 2 werk paarden bij me die kunnen tegen een stootje een Citizen eco titanium en mijn seiko kinitic voor de tijd thuis ,moet alleeen rekening houden met het passeren van een tijdzone
Een fotootje !
Harry fijne vakantie en je weet het… Keep on trucking. in dit prachtige land , lekker benzine tank voor weinig volgooien en met de vlam in de pijp om in truckerstermen te spreken… … …
Lekker genieten en mooie foto’s maken…