Dit verhaal gaat over twee kleine horloges, ouder dan ik zelf.
Alweer een tijdje geleden verwierf ik een lotje van drie vintage horloges, waarvan ik er hier twee wil laten zien. De eerste draagt het merk RIVO en wordt aangedreven door een AS 1007. De andere is geheel anoniem en ik kan ook niet vaststellen welk kaliber er in zit.
Technisch was er niet veel mis. Beide uurwerkjes lopen goed. De verchroomde kast van de Rivo is duidelijke flink gebeten door de tandjes des tijds. Het anonieme horloge, dat ik mogelijk nog wat ouder inschat dan de Rivo, is nog in een zeer fraaie conditie. Zowel de RVS kast als de (ik vrees flink van Radium voorziene) wijzerplaat zijn nog vrijwel zonder schade. Ook het mij tot nu toe nog onbekende uurwerkje ziet er keurig en schoon uit. Aan het anonieme horloge hoefde ik niet veel meer te doen dan er een poetslapje over heen halen. Na wat intensiever poetswerk en een nieuw glaasje was ook de Rivo weer redelijk toonbaar.
De makke van deze twee horloges is dat ze beiden heel klein zijn: Anoniempje meet 29 mm excl. de kroon en 36mm over de lugs, de Rivo is zelfs nog bijna anderhalve mm kleiner, slechts slechts 27,6mm en 34mm over de lugs.
Wat ik er leuk aan vind is dit: beide kleuters zijn wat ik noem ‘military style’ horloges. Zwarte wijzerplaat, doorlopende Arabische cijfers, een duidelijke indexring voor de seconden en de Rivo heeft ook nog eens een rode seconden wijzer. Anoniempje is nog wat ouderwetser en doet het met een kleine seconden wijzer op de plaats van de 6.
Eerst een paar prentjes van de Rivo.
Rivo is terug te vinden in de Mikrolisk database en dat geeft in elk geval al een beetje informatie over de herkomst.
Het merk lijkt door verschillende firma’s gevoerd / geregistreerd te zijn, maar of er ook verbanden zijn tussen de vermelde fabrikanten is mij niet duidelijk geworden. De Firma Richard Vogt is naar mijn idee de fabrikant van mijn exemplaar, gezien de gegevens die ik vond op de sites van antiques-atlas.com en van watchuseek:
Bij Antiques-Atlas vond ik enkele foto’s van een Rivo horloge dat erg lijkt op de mijne (met een ander uurwerk), plus de duidelijke vermelding dat de fabrikant Richard Vogt is.
Verder vond ik wat bruikbare info bij Watchuseek:
https://www.watchuseek.com/threads/rivo-precision-harwood-self-winding-watch.1400498
Ik citeer even (in vertaling) Watchuseek lid Matthias Wulff, die schrijft:
“Ik heb onlangs een doos met oude horloges gekocht en vond dit kleine ding.
Op de wijzerplaat staat Rivo Precision en als ik het horloge open, staat er op het uurwerk
Harwood Self Winding Watch CO LTD
Patent NO 106583
15 JEWELS
2 ADJ”
Als antwoord wordt gegeven dat met name het Harwood uurwerk interessant is en dat een vergelijkbaar horloge met zo’n Harwood uurwerk ( zo te zien de beroemde vroege bumperautomaat) op de gerenommeerde Bonham’s veiling ruim 600 Pond heeft opgebracht. Ik zie overigens ook dat de Rivo/Harwood op de foto waarschijnlijk defect is want de seconden wijzer zwerft ergens in het midden onder het glaasje… goed kijken!
Hieronder twee duidelijke foto’s van Watchuseek lid Wulff:
Wat leer ik van deze foto’s?
Dat RIchard VOgt inderdaad de fabrikant is van mijn Rivo en dat Rivo geen onbetekenend plakmerk (geweest) is, want dan monteer je geen Harwood uurwerken in je horloges. Helaas moet mijn exemplaar het doen met een wat eenvoudiger, maar toch degelijk handwindertje van A. Schild. Degelijk, want het AS 1007 werkje uit 1940 loopt nog uitstekend!
Het verhaal is nog niet af. Er ligt nog zo’n klein dingetje op mijn bureau en daar kan ik niet zoveel over zeggen, behalve dat ie klein is, er nog prachtig uitziet en prima zijn of haar (hun?) secondes wegtikt. De mooie zwarte ‘gilt’ wijzerplaat is nog vlekkeloos, maar een merk aanduiding ontbreekt. Er staat wèl ‘Swiss made’ boven de subdial tussen de 7 en de 5, dus de kans is groot dat er ook een Zwitsers uurwerkje in zit. Echter, ik heb me suf gezocht, maar ik kan het werkje niet identificeren. Dames en heren Speurneuzen op HF: gaarne hulp hierbij!
Hieronder enkele foto’s van deze kleine schoonheid:
In de buurt van de balans of elders op de balanszijde zie ik geen kalibernummer. Ik wilde het horloge niet uit elkaar halen om op de voorzijde naar een kaliber nummer te zoeken omdat ik het risico te groot vind dat er iets beschadigt. Volgens mij is er ook geen schokbescherming op de balans as. Samen met de wat ouderwets aandoende vorm van de bruggen heb ik het idee dat het horloge gemaakt is ergens in de jaren ’40.
Over het formaat van deze twee kleuters zou ik nog het volgende willen zeggen: Deze maat was voor horloges uit de jaren veertig niet ongebruikelijk voor heren horloges, maar werd desondanks toch ook wel een ‘boys watch’ genoemd. Gewaardeerd forumlid @Maurits maakte mij attent op de sympatieke naam ‘hommelette’ voor dit soort kleine heren horloges.
Overigens stoort het kleine formaat mij totaal niet. Ik vind ze mooi en zal ze bij gelegenheid ook best wel eens dragen zonder het gevoel te hebben voor joker te lopen. Het zijn qua design beslist geen dameshorloges en de tijd is op de kleine wijzerplaatjes uitstekend afleesbaar.
Ook de Rivo hieronder toont, ondanks of misschien juist dankzij zijn verweerde uiterlijk best aardig aan de pols.
Hoe klein deze uurwerkjes eigenlijk wel zijn kun je goed zien aan de foto’s hieronder waar ik Anoniempje met een drietal andere horloges in een dergelijke stijl bij elkaar heb gezet.
De eerste drie zijn vintage, uit min of meer dezelfde periode. Respectievelijk Anoniempje 29, de Rika 30 en de Zweedse City van 34,5 mm; de vierde is mijn ‘moderne’ Prisma automaat die naast deze oudjes kolossaal lijkt met zijn 42,5 mm kastmaat. Toch draag ik ze allemaal graag, als het zo uitkomt, alleen niet allemaal tegelijk… hoewel…
Er zijn de laatste maanden nog wel wat meer vintage horloges in diverse maten huize Lexaf binnen komen zeilen. Over enkele daarvan is ook nog wel het een en ander te vertellen, maar dat wordt dan weer een volgend avontuur.
Voor vandaag, veel lees- en kijkplezier, straks oogjes dicht en snaveltjes toe en daarna…
Tot later en de groeten.
Welterusten
Lex