Links het merkloze horloge, dat een Silena bleek te zijn. Powered by een Felsa 107 werkje uit 1925 (!).
Rechts de door horlogevriend Tim gedoneerde kleine Silena met een AS 984 motortje.
Over deze twee Silena’s in mijn collectie heb ik al eens eerder geschreven dus verwijs ik naar dat postje:
Ik schrijf daar o.a. over de zoektocht naar de identiteit van een klein anoniem horloge. (zie de foto links hierboven).
Met behulp van enige HF speurneuzen, onder wie de onmisbare @chi_kwadraat, kwamen we er achter dat het hier om een Silena horloge ging. Een behoorlijk onbekend merk, waarover niet veel aan documentatie terug te vinden is.
Toch vind je een vrij uitgebreide lijst van registraties van dit merk in de Mikrolist database. Verwarrend, want er wordt een flink aantal verschillende fabrikanten genoemd die volgens mij geen of zeer weinig verbanden of relaties met elkaar hebben.
Het gaat bij ‘mijn’ Silena’s duidelijk over de Fa. Theodor Koch en Co. uit Zwitserland. Dit is duidelijk door de weergave van het merkvignet bij die fabrikant, die gelijk is aan de merkjes op de wijzerplaat van twee van de drie Silena’s die ik heb (Anoniempje uiteraard niet, anders was ze niet anoniem…).
Voor meer info over de fabrikant, zie het verhaal in de link hierboven.
Dit horloge is niet als zodanig gezocht dus, ze kwam gewoon in een lotje met andere vintage oudjes binnen zeilen.
De tweede Silena, rechts op de foto is ook niet door mij bewust gezocht, maar als geschenkje ontvangen van zeer gewaardeerd forumlid @TKH, die mijn liefde voor kleine vintage bullseye en militairy style horloges kent en mij spontaan dit door hem gereviseerde kleinood deed toekomen. Alsnog een keer mijn hartelijke dank daarvoor, Tim!
De Silena’s mogen dan niet dik gezaaid zijn en misschien zelfs zeldzaam, maar er diende zich enige tijd geleden toch spontaan nóg een Silena aan. Ook deze kwam net als het kleine Anoniempje binnen zonder dat ik er speciaal op- of naar gezocht had, maar maakte deel uit van een groter lot, dat ik net als Anoniempje via de Zweedse veilingsite Tradera had verworven.
Ik heb zo’n vermoeden dat het bij dit merk gaat om weliswaar in Zwitserland geproduceerde horloges, maar wel, in de jaren ’50 en ‘60 van de vorige eeuw, vrijwel speciaal bedoeld voor de Zweedse markt. Horloges van dit type design, ‘military style’ en zgn. ‘Bulls eyes’, met zo’n contrasterende ring op de wijzerplaat waarin de cijfers en markers staan waren kennelijk, gezien het feit dat je er met name bij de Scandinavische aanbieders heel veel van tegenkomt, zeer populair in Zweden, maar ook in Denemarken en Finland. Van Noorwegen kan ik daar geen duidelijke mening over geven, gezien het feit dat het aanbod van (vintage) horloges uit dat land uiterst klein is.
Hieronder is ze dan, Silena no. 3 in de Lexaf verzameling. Helemaal wat ik leuk vind:
- Bullseye; bronzen wijzerplaat met zwarte ring.
- Military style; doorlopende Arabische cijfers met een kleine seconde op de 6 uur positie.
- Stalen kast.
- Mooi uurwerk van een mooi merk; een Felsa 390, dat het horloge dateert op ca. 1946.
- Niet zo groot (maar dat vind ik niet erg), nog steeds draagbaar met 32,5 mm excl. de kroon.
Geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan.
Het horloge was zeer vuil, zowel van buiten als van binnen. De wijzerplaat was ook nogal aangeslagen. Het uurwerkje liep slecht, bleef om de haverklap stil staan en het liet zich niet goed opwinden. Mogelijk een losgeschoten of zelfs gebroken opwind veer.
Mijn probleem in zo’n geval is dat ik zelf niks kan met een slecht of defect uurwerk. Ik ben behept met knoffelpoten als het om delicate zaken als suikerkorrel grote schroefjes en kwetsbare balans asjes en –spiraaltjes gaat. Gelukkig heb ik daar op HF mijn vrienden voor!
Zoals al vaker bleek de goede @basvg ook deze keer weer bereid me te helpen. De Silena mocht een poosje bij hem komen logeren en afgelopen week kreeg ik het, keurig schoongemaakt, van binnen en van buiten, met o.a. een nieuwe veer en strak op tijd lopend, weer terug! Hulde! Wat is het leuk om zo’n half vergaan wrakje, want veel meer was het niet, weer terug te zien. Gezond en vrolijk en nauwkeurig de seconden weg tikkend. Alsof er geen leeftijd van bijna 80 jaar aan hangt!
Gelukkig had Bas voor mij ook nog wat werk over gelaten. Hij weet dat ik er een enorm plezier in schep om zo’n oud beestje ook uiterlijk, cosmetisch zeg maar, een opknapbeurt te geven. Daarbij hoeft het er niet uit te gaan zien alsof het net nieuw uit de winkel komt. De leeftijd, de krasjes, de butsen op de kast, en de patina op de wijzerplaat mogen gezien worden. Echter het moet niet te gek worden. Er is een verschil tussen vies en beschadigd enerzijds en mooi oud, maar goed verzorgd anderzijds. Het is voor mij iedere keer weer een plezier om zo’n geleefd ding weer onder mijn handen te zien opleven tot een aantrekkelijk, toonbaar en draagbaar ding. Hieronder een foto impressie van hoe het horloge was, toen het - al best netjes opgeknapt- van Bas terug kwam en hoe het uiteindelijk is geworden nadat ik er nog eens een dagje mee aan de poets ben geweest.
Hieronder dus voornamelijk nog wat plaatjes.
Op de eerste drie foto’s het horloge met nog flink wat tekens van een intensief leven. Ook op de wijzerplaat zitten nog wel wat ongerechtigheden. De butsen en krassen waren gelukkig niet heel diep en de meeste vuiltjes op de wijzerplaat zaten los. Die konden dus eenvoudig verwijderd worden met behulp van blaasbalg, Rodico en pickupnaald borsteltje.
Op de close up foto links hierboven: Er voor… En op de rechter foto: Er na…
Over het uiteindelijke resultaat, te zien op de foto’s hieronder, ben ik redelijk tevreden. Ik ben er nog niet helemaal klaar mee.
De nauwkeurige beschouwer zal uitstekende puntjes van de springbars zien zitten aan de zijkant van de drilled lugs. En het bandje past ook niet helemaal lekker. Sorry, ik had op het moment even niks anders. Mijn voorraad passende springbars begint op te raken. Hier moeten zgn. shoulderless springbars in en die had ik even niet in de goede maat. En ik moet nodig weer eens zelf wat nieuwe bandjes gaan maken. Niet erg, daar ben ik dan ook weer even mee van de straat. Stel je voor dat ik eens even niks te doen zou hebben…
Dat het hier om een Zwitsers Silena horloge gaat mag duidelijk zijn.
Het onvermijdelijke en obligate wristshot.
Hieronder nog wat documentatie over het Felsa 390 uurwerk dat de Silena laat tikken.
Ik heb nog gezocht naar leuke advertenties van Silena, maar die heb ik niet kunnen vinden.
Ook van Felsa heb ik geen advertentie materiaal boven water kunnen krijgen, behalve een afbeelding van het Felsa logo, zoals dat ook op de uurwerkjes gestempeld staat.
Daar eindig ik mijn verhaal dan deze keer maar mee.
Veel plezier weer gewenst met lezen en plaatjes kijken. Zoals bij mij gebruikelijk beëindig ik het schrijven van dit topic na middernacht, mocht iemand op dit late uur nog op HF rondhagen en dit lezen: welterusten en anders een hele goede morgen gewenst voor wie dit verhaaltje morgenochtend tegenkomt.
Tot een volgend avontuur!
Lex