Van tijd tot tijd dient zich, zelfs zonder dat ik er om vraag of er naar zoek of er zelf een koop, een horloge aan van het toch wel betrekkelijk zeldzame merk Silena.
Hier een klein verslagje over de recentelijk, als geschenk ontvangen van vriend Bas (@Basvg), nieuwe aanwinst:
Een Swiss made Silena military style bullseye horloge.
Over de eerdere 3 Silena’s in mijn verzameling, waarvan eentje ook een geschenk en wel van gewaardeerd forumlid @TKH, schreef ik al eerder hier:
en hier:
Nu over no. 4 in de collectie.
Over de achtergronden van het merk lees je als je klikt op de hierboven vermelde links, ik beperk me hier tot het bedanken van de goede gever van deze nieuwe aanwinst (Dank je wel Bas, fijn dat je me iedere keer weer blij maakt met horloges die ik zo leuk vind). Verder alleen wat foto’s van de nieuwe aanwinst en de gegevens van het uurwerk dat er in zit.
Aan dit horloge viel niet veel te restaureren of op te knappen, dat had Bas al voor me gedaan. Ik kon hoogstens nog een klein krasje op het glas weg polijsten, een vergeten hoekje tussen de lugs napoetsen en (heel eigenwijs) proberen de wijzerplaat nog een beetje meer te reinigen, maar dat leverde niet veel extra resultaat op. De tandjes des tijds zijn onvermijdelijk, altijd aan het werk en de sporen zijn zelden echt onzichtbaar te krijgen. Maar toch kreeg ik hier al met al een zeer net vintage horloge in handen, inclusief een keurig schoon uurwerk, dat al een servicebeurt van Bas had gekregen. Ik hoefde er vrijwel niets aan te doen. Ik kon alleen nog een nieuw bandje monteren, foto’s er van maken voor mijn horloge documentatie en dit verslagje te schrijven.
En dan het ding aan de pols en ervan genieten. De hele dag door, want het horloge heeft met zijn 33 mm kastje een goede maat voor mijn smalle pols, draagt prettig en loopt perfect op tijd.
Over Silena heb ik in mijn vorige postjes al het nodige verteld en veel meer is er ook niet over terug te vinden. Hier alleen nog even een keer de merkgegevens uit de Mikrolisk database:
Achter de nog zeer gave geschroefde RVS caseback in de eveneens stalen kast draait en tikt een mooi uurwerkje van een interessant merk: Felsa. Kennelijk een favoriet bij de firma Montres Silena - Theodor Koch & Cie, want twee van mijn 3 andere Silena’s zijn ook van een Felsa kaliber voorzien.
Bij deze Silena is dat een Felsa 391, waarmee, afgaande op de door Roland Ranfft verstrekte gegevens, het horloge gedateerd kan worden op de eerste helft van de jaren 60 van de vorige eeuw. Het fascineert mij iedere keer weer hoe het mogelijk is dat zo’n horloge, dat vanaf die tijd waarschijnlijk al heel veel meegemaakt heeft en misschien zelfs diverse eigenaren en gebruikers heeft gehad, er nog steeds zo betrekkelijk ongeschonden uitziet en na ruim 60 jaar nog zo goed functioneert. Mede dankzij de recente service die het van Bas gekregen heeft ziet met name het uurwerk er zelfs nog als bijna nieuw uit!
Tot slot nog een paar foto’s van de Silena aan de pols.
Hiermee heb ik dan weer mijn blijdschap over de aanwinst van deze mooie nieuwe / oude / vintage military style bulls eye met jullie gedeeld en ik hoop dat je met plezier mijn postje gelezen en bekeken hebt.
Tot een volgend verhaaltje en voor straks alvast: welterusten en als je dit morgenochtend of later pas leest:
Hallo HF en goedemorgen!
Lex