Oud kaliber, maar welk? Eterna/AS/eta

Is er iemand die hier een idee heeft welk kaliber dit kan zijn?
Nogal oud!

Het gaaf om een ca 1920 cushion model

3 likes

Schild Freres, Grenchen of Scheller Freres, Genève zijn kanshebbers op basis van de initialen. Die ovaal ken ik niet evenwel. :thinking:

2 likes

Schild Frères & Co (eterna) naar het schijnt

Die gebruikten een ander logo:

17389700061655676928070202024920

Maar dat logo zou maar gebruikt zijn tot 1914 - en dat binnenwerk zou iets later kunnen zijn.

Langs de andere kant zie ik toch wel gelijkenissen met die “Nr. 34” hier:

1 like

Ik kwam uit op een FHF 1 13 lignes…

Maar dat is m.natuurlijk ook niet precies.

SChild frères, zat die ook in Grenchen…
Zou zomaar kunnen…

The less commonly known SFG is Scheller Freres, Geneva (logo is “SFG” on a grandfather clock) and the more commonly known one is Schild Freres, Grenchen (=Eterna) but their SFG is in a coat of arms.

Dit vind ik met SFG op www, even het plaatje erbij om het gangwerk te kunnen vergelijken.

390?

Schild 331 hierboven.

Fontainemelon had modellen met vergelijkbare bruggen, maar de schroefposities komen minder goed overeen dan de schilds.

1 like

Als ik “Schild Freres movement” google, vind ik toch verschillende afbeeldingen met dat ovaal logo…

1 like

Heel veel dank! Nu kan ik zoeken naar een nieuw balanswiel. Daar was aan geklooid, schroefjes weg, afgebroken en gevijld. Niet meer te redden…!

Grappig… als ik dan vd Gevel bel om een onderdeel voor zoiets ouds te bestellen, hoor ik Ron als zuchten…

Ah daar hebben we de man met de oude calibers…

Jullie horen het hem zeggen … hahaha

2 likes

Hahaha bij mij zuchten ze ook wel eens, maar meestal hebben ze gelukkig toch vaak een oplossing :+1:

1 like

Riep u mij? :grinning:

2 likes

Hahahah… we delen dezelfde hobby… hihihi

Zuchten van verlichting wellicht - “oef, toch nog iemand die wil betalen voor die hoop ouwe meuk achterin” :rofl:

6 likes

Eterna 128-II, denk ik.

Schweizerisches_Handelsamtsblatt_1917_Eterna_Modell_128_I_Ausschnitt

2 likes

Ken je de diameter? 13”?

Die 615 lijkt erop… ben nu al uren door 1920’s A.Schild / Eterna / ETA catalogi aan’t bladeren maar heb de exacte vorm van bruggen nog niet gevonden.

2 likes

Ik dacht 13 ‘’’

De 331 lijkt er heel veel op. Maar wat is nou het verschil met de Eterna?

De 128?
Is ook een A.Schild kaliber, duidelijk van dezelfde familie met vergelijkbare layout, maar 10”1/2.
De 128 was verkrijgbaar met 3 verschillende configuraties van de bruggen, dus ik kan me voorstellen de grotere ook.

De 615 was 13”, de 331 was 17”