Oud Lemania horloge

Hallo allemaal,

Mijn eerste post en ik val meteen met de deur in huis, hopelijk wordt het mij vergeven…

Ik heb gister van mijn vader een Lemania horloge gekregen welke van mijn opa afkomstig is. Een erfstuk als dit heeft erg veel waarde voor mij, en zou daarom ook graag wat meer van het horloge af willen weten.

Het gaat dus om een Lemania horloge die mijn opa in 1950 heeft gekregen als cadeau voor zijn 12,5 jarig jubileum van zijn werk. Op de achterkant van het deksel staat heel klein gegraveerd “F5341” en aan de binnenkant van het deksel staat “NCA 240”. De rode kleur op de wijzerplaat is slechts een weerspiegeling van mijn telefoon.

Wie zou mij kunnen helpen met meer informatie over dit horloge?



Heel mooi horloge. Lemania heeft ook leuke niet-chrono’s gemaakt en dit is er één van. Het uurwerk is de Lemania 3000, uit de jaren '50 zoals je al zei.

Hoe loopt het horloge? Is het wel eens schoongemaakt en gesmeerd?

mvg Melvin

Het horloge werkt helaas (nog) niet. Mijn vader heeft het destijds eens naar een juwelier bij ons in het dorp gebracht, maar deze kon hem niet repareren omdat er een onderdeeltje kapot zou zijn en deze niet meer te bestellen was. Ik zou hem graag willen laten repareren om hem weer in gebruik te kunnen nemen.

Iemand die toevallig een goede horlogemaker weet in de buurt van Eindhoven?

Pb gestuurd.

Mooi horloge, met nog meer sentimentele waarde lijkt mij. Daarom ook het in orde maken waard!!!

Ik heb er geen gras over laten groeien, en heb het horloge zojuist naar een horlogemaker gebracht. Hij zal aankomende week kijken wat er mis mee is en zal dan laten weten wat het gaat kosten.

De beste man gaf ook al aan dat Lemania prima kwaliteitshorloges zijn. Uit pure interesse, wat zal dit horloge ongeveerd waard zijn?

Moeilijk te zeggen via foto’s. Ligt aan de staat van het uurwerk, de kast, de wijzerplaat (heeft wat beschadigingen zie ik). Lemania heeft goede kwaliteit in house uurwerken, maar de meeste interesse gaat uit naar de chrono’s.

Je kan het beste eens op Ebay vergelijkbare horloges in een zelfde staat opzoeken en dan alleen filteren op de verkochte items. Als je daar een gemiddelde van neemt, heb je een aardig uitgangspunt.

Voor de chrono’s van Lemania wordt veel geld gevraagd, ik vind de prijzen op ebay vaak erg uiteen lopen. Ook voor de niet chrono’s zullen de prijzen waarschijnlijk erg ver uiteen liggen.

Ik denk dat als het horloge in orde is, en aantoonbaar geserviced, je er momenteel gezien het merk max €100,-, en ik denk eerder ergens tussen de €50,- en €100,- voor zou kunnen krijgen. Dit lijkt mijn inziens ongeveer de marktwaarde.

Maar dat is mijn idee, mogelijk kunnen andere leden een betere indicatie geven!?

Is waarschijnlijk qua sentimentele waarde meer waard.

Ik ben het eens met de hogere sentimentele waarde. Ik ga geen getallen roepen, maar ik denk dat een geserviced en nauwkeurig lopend exemplaar wel iets meer moet kunnen opbrengen.