Oud mechanisch Pontiac horloge, graag jullie expertise!

Beste Forumgangers,

Heb een horloge verkregen van mijn opa met name een oude gouden pontiac met 3 sterren, is ongeveer 3 maand binnengeweest bij juwelier en men krijgt hem maar niet juist gezet. Nu is er een onderdeel niet meer verkrijgbaar voor het opwindmechanisme, iemand die daar kan aangeraken? Kan iemand me aub meer vertellen over dit horloge aub, is heel belangrijk voor mij. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg,
Robby

Hier geen onderdelen voor dat lijkt me stug. Hangt een beetje van het caliber wat er in zit. maar over het algemeen zijn er voor de calibers in dergelijke horloges best nog ondedelen te krijgen, zo te zien loopt het horloge nog en het ziet er niet slecht uit. Ik vrees dat jouw juwelier qua horloges niet van een hoog alooi is.

Arjay

Een mooie Pontiac uit de jaren 50 tot 60 gok ik. Ik denk ook dat je juwelier niet goed is, voor dit horloge zijn zeker wel onderdelen te vinden. Ga eens naar een ouderwetse horlogemaker die kan het vast zo voor je oplossen.

Kennen jullie dan een goed adres want heeft me al genoeg gekost? Alvast bedankt.

Mvg,
Robby

Weet iemand aub een goed adres dat mijn horloge eens kan juist zetten, loopt nu op een week al 2 minuten voor, hebben alle oudere horloges hier last van aub? Zitten er hier op het forum mss mensen die dit kunnen??

Een mechanisch horloge is geen quarz- horloge. Er kunnen afwijkingsmarges zijn van 5 tot 20 secondes per dag. Dat is afstelbaar door een goede horlogemaker. Het internet is een verhelderend zoekmedium. Ik wil je daarbij een goede raad geven. Wees geduldig in je zoektocht en je bekend worden met het mechanische fenomeen, anders zal je geen plezier hebben van je horloge.

Arjay

het lijkt mij inderdaad stug dat hier geen onderdelen voor zijn.
het nauwkeurger afregen van dit uurwerk hoeft ook geen probleem te zijn.

met vriendelijke groet
Jan

*** edit beheerder, reclame ***

plastiek glas is er ook al afgevallen, zet je dit erop met de draaien aub?

Grtz,
Robby

Ik ben voor dit horloge op zoek naar de tiretveer, wie kan mij hieraan verderhelpen aub?

Je moet eerst zeggen om welk kaliber het gaat, d.w.z. het “model” uurwerk.
Pas dan kan iemand hier op t forum je helpen.
En pas dan kan met zekerheid gezegd worden of er wel of niet onderdelen te krijgen zijn

Inderdaad…

Robby, het is me niet zo duidelijk of je het uurwerk zelf kan openen, maar indien wel, kijk dan even met een loupe onder de balans of er een inscriptie staat (AS, FE, ETA of iets dergelijks, gevolgd door een nummer). Indien niet, vraag dan even aan je juwelier om deze informatie.
Eenmaal je dit weet, kunnen we je misschien helpen, (er zijn forumleden die bij de fourniturenhandel kunnen informeren naar de beschikbaarheid van die trirette-veer. Indien niet in Nederland, dan misschien in België, waar Pontiac een zeer populair merk was).

Verder kan het glas probleemloos vervangen worden. Dus da’s niks om je zorgen over te maken.

Het horloge is in elk geval de moeite waard om hersteld te worden.

Met, Afwachtende, Vriendelijke Groeten,

Morse.

Hier als voorbeeld.
Zes verschillende Pontiac horloges, vijf verschillende uurwerkjes, dus ook vijf verschillende tirette veertjes.

Heb het opengekregen, nus is het stukje dat mijn band op horloge houdt ook afgebroken, dit staat allemaal in horloge:

Hiervoor zoek ik dus een tiretveer:

GR1004
FD371
1084
018

Wie kan mij helpen aub?

Nu dat de kast open is kun je misschien nog een foto van het werk maken. Er is dan hopelijk iemand op het forum, die het kaliber herkent. Mij zeggen de nummers niets.
Succes.
Overigens wat precies is gebroken? Dat staafje in het bandje? Of iets anders?

Er zitten 2 stukjes op die het bandje op zijn plaats houden, een is er vanaf gebroken, juiste benaming ken ik niet, is nu binnen bij juwelier. Ik zal daarachter dan nog proberen een foto te maken van het kaliber. Ik hoop echt dat iemand het stukje heeft…

Grtz,
Robby

Ik hoop voor jouw dat het geen bandaanzet of lug is die afgebroken is, (arm van de kast).

De nummers die je opgeeft zijn geen calibernummers en zeggen mij niets.

Freddy Schreef:

Ik hoop voor jouw dat het geen bandaanzet of lug
is die afgebroken is, (arm van de kast).

De nummers die je opgeeft zijn geen calibernummers
en zeggen mij niets.

Idd de bandaanzet is afgebroken…