Oud Nepnieuws ?

Eind 1959 begin 1960 verschenen er berichten in verschillende kranten over “radioactieve” horloges.
Het ging in eerste instantie om de vlak daarvoor uitgebrachte GMT van Rolex.
Deze zou radioactief strontium bevatten en er waren allerlei geruchten dat mensen hierdoor
klachten kregen aan hun pols, verlammingsverschijnselen vertoonden en er zelfs babys door mismaakt ter wereld kwamen. Later raakten meerdere horloges verdacht maar al snel bleek het loos alarm.

Een mooi voorbeeld dat nep nieuws van alle tijden is en dat mensen gevoelig zijn voor sensatie.
Hoewel ik me gezien de enorme marketingstrategie van Rolex ook niet helemaal kan ontrekken aan het idee van een publiciteitsstunt.

N van het N jan 1960

20 likes

Haha, geweldig.
TNO doet meteen onderzoek

@vouwfietser kom er maar in, straks :smile:

Of mogen we vaststellen dat de overheden ook al langer sussen met ‘niet gevaarlijk voor de volksgezondheid’?
Dat kan ook, nietwaar.

1 like

Gaaf dat je deze artikelen wist te vinden! In het licht van het tijdsbeeld (vooravond van de Cuba crisis en nucleaire wapenwedloop) niet eens zo’n vreemde reactie van de pers.

strontium :poop: :nauseated_face: bah.

2 likes

Nou…, Rolexdragers zijn toch wel een beetje raar. Dit zou een verklaring kunnen zijn. :smirk::tumbler_glass:

2 likes

Mooi verhaal maar geen nepnieuws.

De Rolex GMT bakeliet bezel is daarom veranderd en vervangen door een aluminium bezel zonder lume. Sterker in Amerika was een inruilactie. Vandaar dat ze ook zeer zeldzaam zijn.

:beers:


Het Vrije Volk laat 8 januari weten dat er voor ongerustheid geen reden is. Over de bakelieten bezels van de eerste GMT horloges heb ik verschillende dingen gehoord. Dat ze snel kapot gingen vanwege het materiaal; uitdrogen? Maar dat ze radioactief waren wist ik niet.

Bij deze. Recent nog beschreven via hodinkee.

2 likes

waauw…240 dollar voor de stalen en 600 voor de gouden uitvoering.
Maar dit zegt wel wat!