Oud prullendoosje bovengehaald, wat nu? (Swatches, Festina)

Hey,

Vandaag eens een oude schuif met prullendoos bovengehaald waar er nog een aantal horloges in lagen dat ik niet meer gebruik. Alle batterijtjes zijn leeg, en dus wat moet ik hier nu mee aanvangen?
Allen zijn ze duidelijk gebruikt, sommige vertonen wat krabben dat met Polywatch er makkelijk uit te boenen valt, maar waarom? Heb totaal geen idee of hier nog interesse zou voor bestaan, of dit (op uitzondering van de automatic) gewoon in de prullenbak dient terecht te komen? Mij boeien ze niet meer.

Wat zouden jullie doen?

Wat meer detail over de horloges:

Eén of andere Festina. Geen idee welk model en waar ik deze vandaan heb, wellicht gekregen vele jaren geleden. Niet echt mijn ding. Binnen werk dient ook helemaal nagekeken te worden, want geen kroon of drukkknop doet het nog

Swatch Body & Soul YAS 100G
Deze automatische doet het nog, aangekocht einde jaren 90’. Had er toen een ander bandje op laten zetten in de winkel, en daarnaast ook hetzelfde bandje bijgekocht om als armband aan te doen aan de andere arm. Vraag me niet waarom, waar waren m’n gedachten toch toen. Jong zijn… :slight_smile:
Hij zou wel wat Polywatch kunnen gebruiken, maar ok, ik vind hem te klein om m’n arm om nog te dragen.

Swatch Cold Hour Chronograph YRS 403
Ongeveer zo’n 10 jaar geleden aangekocht. Het uur en de datum doen het nog goed, maar ik me herinner me wel dat de retrograde techniek (waarbij chrono start op 3u en om 9u terug naar 3u springt) niet mleer correct werkt. Zoals je op de foto kan zien staat de chrono/seconden wijzer dan ook rond de 12u waar hij niet dient te staan. Ik twijfel om hem nog te houden als een extra beaterwatch of niet. No idea…

Swatch Wheeling YCS 408G
Aangekocht einde jaren 90. Werkt ook nog perfect, al heeft deze een kleine barstje in het glas en zou hij wat polywatch en liefde kunnen gebruiken. Vond hem mooi in dit blauw, maar ben er door de jaren wel wat op uitgekeken.

2 likes

Volgens mij zij er wel wat mensen die swatch verzamelen, ook al doe je ze weg voor een paar tientjes. Als dat niet wil kun je ze altijd nog weg gooien.

1 like

Ach ja die mooie Swatch Irony Wheeling. Jarenlang mijn favoriete horloge. Ik liet hem vallen op de badkamervloer waardoor er een barst aan de zijkant kwam, maar niet zichtbaar als je hem droeg. Ben eigenlijk nog op zoek naar iets met dezelfde kleur wijzerplaat. @Thehaguedragon heeft hem trouwens ook.

2 likes

Typisch Irony kwaaltje en zeer simpel te fixen, hier download je de manual en daar staat beschreven hoe je alle wijzers van je chrono weer goed kunt zetten.
Mocht je hem trouwens weg willen doen stuur mij een PM want ik kende hem niet maar vind hem zeker interessant.

1 like

Als je verkooprechten zou hebben, zou je ze in het blauwe gedeelte kunnen zetten.

Oh wacht…

2 likes

Laatst nog een batterij in gedaan. De tijd loopt helaas niet maar de Chrono werkt wel. Als iemand wat weet? Ik heb er nog eentje die exact hetzelfde euvel heeft.

Geen idee, heb wel nu een oude Irony gekocht naar aanleiding van een YouTube filmpje om er eens 1 uitelkaar te halen en kijken of dat een beetje netjes lukt.
In het filmpje wordt het horloge gewoon netjes hersteld door vervanging van 1 tandwiel.

Ik was altijd in de veronderstelling dat Swatches niet te servicen zouden zijn, maar na wat zoekwerk blijkt het wel mogelijk te zijn en ga ik wat onderzoeken / testen om zo een beetje skils op te bouwen om 1 van de horloge glazen met een te diepe kras te vervangen uit mijn eigen collectie.

Maar eerst dus maar even oefenen op wat oude defecte Irony’s

1 like