Wie kan mij iets vertellen over dit Junghans Polshorloge.
Achterkant staat : Steel
367207E
608170
Wie kan mij iets vertellen over dit Junghans Polshorloge.
Achterkant staat : Steel
367207E
608170
Zonder (goede) foto’s van voor en achterkant krijg je waarschijnlijk niet direct een passend antwoord. Foto(s) uploaden doe je door als je een antwoord plaatst op dit icoontje te klikken:
En wat wil je precies weten? Bouwjaar of …
Waardeverzoek (“Wat is het waard?”) is helaas niet toegestaan, dus als je dat wil weten kun je beter even Google of een lokale juwelier/horlogemaker raadplegen.
PS Ik heb je topic even verplaatst naar “Vragen over type … etc.”
Dit is de raarste profielstatistiek die ik hier ooit zag.
Lid sinds mid 2019. Twee (2) berichten. 34 minuten leestijd totaal.
Maar okee,
Zo, hup, ik heb z’n ontvangen even verdubbeld!
Ja van wanneer het is. Er is gezegd dat het uit de jaren begin 40 komt
Ik probeer een foto te plaatsen maar weet niet hoe dat hier moet
Sorry maar op de achterkant staat niets.
Dat had ik je hierboven uitgelegd.
Het is gelukt zie ik.
Er komt nu vast wel iemand met verstand van zaken …
heel fijn en bedankt voor je tip
Weinig info gevonden. Misschien kan je met de informatie van onderstaande links meer vinden.
https://uhrforum.de/threads/junghans-handaufzug-j-80-fruehe-version.65794/
Waarschijnlijk een junghans j80 uurwerk, gezien de kleine seconden en afstand op de wijzerplaat.
Geproduceerd van 1931 tot 1949.
Waarschijnlijk een vroeg exemplaar (indd vooroorlogs en geen militaire connectie) met weinig lager stenen en nog geen anti schock systeem zoals bijv incablok.
Best een radium knaller voor zo’n klein horloge. Dus wees voorzichtig met openmaken. Voor de rest kan het geen kwaad als de kast gesloten is en het glaasje intakt.
Service zal lastig worden gezien de hoeveelheid radium in verhouding met de waarde van het horloge.
https://ranfft.org/caliber/6784-Junghans-68072-J80
Leuk ding! Dank voor het delen
Hier wat info over junghans uit die tijd;
Edit @lassale was me voor.
Hier nog een snapshot van een catalogus, 1949 (naoorlogse dus).
Ik denk dat je horloge @BerendJan, de meest rechter is.
De 85/160.
Ik vermoed wel dat het horloge al pre oorlog in productie was. Maar de oorlogsjaren zijn in Duitsland vaak uit de bedrijfsgeschiedenis gewist dus hier kan ik geen catalogus van vinden.
57 Duitse mark. Bizar
Ik zou deze persoonlijk helemaal niet open maken. Bij sommige cijfers is de verf er deels af en als dat radiumverf is dan zwerven er al delen door het horloge.
Als er idd “steel” op staat dan kan ik mij na oorlogs voorstellen. Het was in de jaren dertig in Duitsland meer gebruikelijk om er dan “Stahl” neer te zetten.
In NL was het weekloon van een arbeider in 1950 zo’n 40 gulden. Bij een 48-urige werkweek. Over bizar gesproken…
Tja. Als je het zo bekijkt is er niet heel veel veranderd. Indd bizar.
Even hierover nagedacht, was het toendertijd toch beter.
Als we uitgaan van een productiemedewerker zonder diensten, met een salaris van 2600 bruto, kom je tegenwoordig slechter uit. Al werkte je wel 8 uur meer in 1950. Ik ga even uit van een laag bruto bedrag, daar het bedrag van 40 gulden ook niet voor de hoger afgestudeerden arbeiders gold.
Bruto jaarinkomen: € 33.696
Belasting en premies (schatting 36,97% over eerste schijf): € 33.696 × 0,3697 ≈ € 12.460
Netto jaarinkomen: € 33.696 - € 12.460 ≈ € 21.236
Netto maandsalaris: € 1.770
Aantal weken per maand: 4,33 (52 weken ÷ 12)
Weekloon = € 1.770 ÷ 4,33 ≈ € 408,78
Vind nog maar eens een manufactuur mechanisch uurwerkje, van een topmerk geproduceerd in Europa, voor ong 500 euro (vergelijkbare werkuren als de arbeider in 1950 die dit horloge kocht).
Toch wel gek als je dit zo bekijkt. Ik klaag verder niet hoor. Verdien gelukkig heel wat meer bruto met mijn kantoor baantje en ben de eerste in mijn familie geschiedenis met een lap grond waar je u tegen zegt en een externe kluis voor mijn luxe producten.
Mijn grootvader werkte als kind als turfsteker. Mijn overgroot oma werkte in een kretek fabriek in Indonesië en kon hier het eten nauwelijks mee betalen.
Context; In 1950 was 1 Nederlandse gulden ongeveer 1,11 Duitse mark waard.
Allemaal bedankt voor de informatie.
Op de achterkant staat niets , dat was foute informatie van mij.
Ik keek op een Ernest Borel ( ook een oude)