Oud VS Nieuw

… of eigenlijk nu VS straks.

Al jaren is de Submariner een soort van Holygrail. Nooit gekocht, maar het blijft altijd in m’n achterhoofd spoken. Regelmatig gekieteld wanneer ik er langs loop. Het blijft voor mij een topklok. (Op die loep op de Sub-date na dan…)

Ik vind namelijk dat het een mooie balans heeft in elegantie en sportiviteit. Smalle lugs, en kleine kroonbeschermers. Niet zo een dikker kast als een deep-sea (of zelfs sea-dweller). Maar met z’n duikerslook zeker vlot. Zo stel ik me de Submariner voor. Zo heb ik em altijd al beschouwd.

Maar nu gaat de 16610 na vele jaren dienst (sinds 1988 als ik me niet vergis) op de schop. Na een poosje in de Gym komt ie er als een Sly of Arnie naar buiten. De ruwe bolster van keramiek kan ik wel waarderen. Maar door de grotere kast vind ik em minder elegant geworden. Bredere lugs, grotere kroonbeschermers, dikkere prints op de bezel. Ik heb de ouwe subdate naast een nieuwe gmt (zo zal de nieuwe sub-date aanvoelen) gehouden, en mis de elegance in 't klokje.
Toegegeven, de nieuwe sub heeft ook z’n goeie kanten. Zo vind ik o.a. de pearl netter in 't driehoekje passen (vond ik bij de Seamaster prof300 al beter), de ceramische lunette, de stevige sluiting beter en praktischer, de duidelijkere minutenwijzer (hoewel minder elegant, wel zo nuttig voor duikersklok), etc.

Wat vinden jullie beter? Oud of nieuw? Ik doel dan even op de zwarte versie, alhoewel ik ook een ouwe groene illustratie gebruik bij de vergelijking.

Oud


Nieuw



Hier zie je de brede kroonbeschermers duidelijker, alhoewel door 't licht de lugs misschien wat smaller lijken.

Ik ga voor ‘‘oud’’.
De lugs zijn veel sierlijker IMHO en de 40mm kan op grote en kleine polsen.

Oud heeft zeker ook mijn voorkeur, veel eleganter en meer de oorspronkelijke uitstraling van een lekkere stoere vintage toolwatch. Keramische bezel en stevigere band zijn inderdaad goede verbeteringen maar de kast vind ik te lomp geworden bij het nieuwe model.

Ik heb dan ook niet op de nieuwe gewacht, sterker nog ik heb zelfs voor een net iets vroegere versie gekozen met de lug holes.

En dat is meteen ook het leuke bij de Submariner, er zijn zoveel subtiele verschillen tussen de diverse generaties dat er eigenlijk voor iedereen wel iets leuks bijzit :slight_smile:

Sinds ik hem heb is hij amper nog van de pols af geweest. Ik snap nu waarom het logo een kroontje is, het is echt de koning van de horloges want hij verveelt nooit (tu)

Oh ja, en dan die loep. . . die maakt het wat mij betreft af. Dit is een detail wat naar mijn gevoel bij de Submariner date hoort en welke daarna door veel andere merken gekopieerd is. Bij aankoop heb ik lang zitten kijken naar in mijn linkerhand de no date en in de rechterhand de date versie (seadweller vond ik geen optie want te dik) en ik vond de no-date uiteindelijk kaal afsteken. Maar ja, ook dat is weer persoonlijk en hoort bij de charme van dit horloge.

Oud.
Veel eleganter, mooiere bezel en lugs.

Ik vind zelf de nóg oudere versies mooier, met name waar het tritium nog zo op de plaat zit, en niet die witgouden randjes er om zitten. Maar als je voor een nieuwe wil gaan, zou ik toch de oudere versie kiezen. Groter is meestal, maar niet altijd beter :smiley:

Groeten,

Martin (2m ;))

oud!

Met name de opschriften van de minuten zijn in een veel moderner lettertype weggezet. Duidelijk een kwestie van smaak want bij Breitling was ik ook meteen weg van de B01.
Ik vind hem mooi. Nu nog in 44mm en ik ga er één halen.

Oud!

Vind die nieuwe ook niet verkeerd hoor, zo’n enorm verschil met de oude is deze niet. Afgezien van die binnenste bezelring zijn de verschillen op het oog vrij marginaal. Die ring is idd enigzins discutabel. Vind hem op de deep sea niet misstaan hoewel ik niet zeker weet of hij op de sub erg op zijn plek is. Wat is het verschil in maat tussen beiden? Is lastig op te maken uit een plaatje.

Geen van beide.Komt door die foeilelijke druppel.(td)

oud

Oud, echt veel mooier:

tjvreeken Schreef:

Oud, echt veel mooier:

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/ho
rloges/16800-wristshot.jpg

Krek:

Dag marnix je bent volgens mij aan het verzinnen of je het de oude of nieuwe model submariner gaat aanschaffen. ik heb kortgeleden een vraag geplaatst of iemand een model submariner weet te vinden maar dan groter en dikker maar daar ben ik op teruggekomen. het oude model 16610 is voor mij qua styling de beste keus het heeft de absoluut tijdloze ingetogen chic uitstraling uit eind jaren 50 begin 60 .en volgens mij is die look daarom tot vervelens toe door de andere fabrikanten gekopieerd .simpelweg omdat die uitstraling van de sub 16610 en andere merken zoals de luminor marina automatic van panerai gewoon overal en op elk moment van de dag op hun plaats zijn en de show stelen of je nu aan het duiken bent of je zit in een belangrijke vergadering op kantoor.succes met je zoektocht. N.Visser

De nieuwe vind ik redelijk mooi, maar wat betreft klassiekere uitstraling zou ik willen zeggen: hoe ouder, hoe beter. Succes