Oud Warren horloge

Uit een erfenis verkregen: een bakje met oude horloge. Waaronder een oud Warren horloge.

Sinds ik hier op het horlogeforum rondhang, groeit mijn interesse in de techniek ‘achter’ het horloge. Als ik het horloge opwind, dan loopt het horloge maar kort. Ik was benieuwd hoe de binnenkant eruit zag, dus probeerde ik het open te maken met een horlogebal. Dit werkte niet, dus maar via eBay voor een euro dit gereedschap aangeschaft:

En het werkt! De deksel is er af:

Maar goed, het horloge kan wel een schoonmaakbeurt gebruiken. Verder was ik benieuwd, weet iemand wat voor een uurwerk hierin zit?

Mocht iemand meer weten over dit uurwerk, het horloge of het merk? Dan hoor ik dat graag!

2 likes

Hmm het is voor de Amerikaanse markt gemaakt, gezien de importcode op de balanskloof. Aan de stijl van het horloge te zien, is het laat jaren 40.
De vorm van de wieltreinkloof doet me aan een Zenith/Movado denken. De rest lijkt meer op een FEF of FHF.

Daarmee bedoel je de 5-spaaks, linksonder? :flushed:?

Nee dat is het aandrijfwiel van de sweep second. Ik bedoel die brug eronder met de tekst erin gegraveerd.

:sweat_smile:… Ik moet nog veel leren, bedankt voor je reactie!

1 like

Heeft ook wel wat weg van een buren (460)

1 like

Daar lijkt hij inderdaad wel op!

Dat zal hem inderdaad zijn. Of in ieder geval eentje in de buurt.

Volgens mij is het een Phenix uurwerk, ik heb er twee van.

Links met kleine secondewijzer op 6 uur en rechts met centrale secondewijzer.
De rechtse is eigenlijk een chronograaf uurwerk waar de hevels van ontbreken.

1 like

Die komt echt in de buurt of het is hem natuurlijk!

(Hoe zoeken jullie dit uit? Er zijn zo verschrikkelijk veel soorten :open_mouth: )

Dat lijkt er meer op; case closed :smile:

Verleden week had ik nog een Phenix gevolgd op ebay, ik was hem waarschijnlijk nog niet vergeten. :smile:

1 like