Kan iemand mij meer vertellen over dit horloge?
In de binnenkast staat enkel een monogram FB of ZB
Kan geen makerkeur vinden
Verplaatst naar een geschiktere categorie.
Bedankt
Het horloge loopt inmiddels al een aantal uur als een zonnetje, de kast is 5CM doorsnede. Ik denk dat het glaasje origineel is, hij is bol met een verdikking in het midden
Hier kan @vinwat hopen over vertellen wed ik.
Super ding, naar de afwerking van dat binnenwerk kan je uren kijken. En lopend erbovenop, niet zo evident. Die wijzerplaat vermoed ik zilver te zijn, een zilverbad zou die heel veel deugd doen.
Dit is ouder dan 1870 denk ik hoor, ik zou er minstens 50 jaar bij rekenen. Maar ik ben verre van een expert.
Bedankt voor je leuke bericht @LVA ik twijfel nog of ik hem verkoop of zal houden. Ik kocht hem samen met een 6-tal andere zalhorloges, maar het ging me om deze. Hij stond maar voor de helft op de foto, maar ik nam de gok
1820 lijkt inderdaad beter te kloppen, ik vind vergelijkbare modellen met de benaming: Verge Fusee
Tja, wat is er te zeggen.
Ik kan met de foto’s die hier zijn geplaatst moeilijk zien wat dit voor een snekhorloge is.
Misschien kan @Tux betere en scherpe detail foto’s maken van de wijzerplaat en ook van dat gat zodat we goed kunnen zien wat daarachter zit en o.a. ook de zijkant en liefst ook van verschillende posities.
Dat er geen aanduidingen resp. naam van de maker op zit is wel apart. Het kan dan zijn dat er mogelijk meerdere horlogemakers aan hebben gewerkt, elk met een eigen onderdeel en zo samengesteld tot een uurwerk.
Maar als ik snel kijk dan kan ik wel het volgende opmerken,
Wat doet dat gat in de wijzerplaat, daar zou het vierkante opwind asje moeten zitten om het uurwerk op te winden en dan zou het vermoedelijk een Frans snekhorloge zijn.
Echter, het opwind mechanisme zit aan de achterkant, en zou het dus vermoedelijk best wel eens een Engels uurwerk kunnen zijn.
Als er geen sleutel aansluiting zit op het uurwerk onder de wijzerplaat, dan behoort die wijzerplaat ook niet op dit uurwerk.
Ook de wijzers zijn van een veel latere datum, begin 1900 volgens mij. Dit soort horloges hebben als het Engels is meestal Beetle en poke wijzers.
De balans is zo te zien ook van een latere datum.
De pilaren tussen de platines zijn rond en niet vierkant, dat impliceert dat dit uurwerk vermoedelijk ruim na 1800 is gemaakt.
Vierkante en bewerkte pilaren waren zeer arbeidsintensief en was voor 1800 geen probleem, dat werd dan door de leerling horlogemaker gemaakt, later werden ronde pilaren gemaakt, dat ging snel en op de draaibank en dus goedkoop.
Zie de volgende foto’s van mijn snek spillegang exemplaren uit de beginjaren 1700.
Ik zou willen aangeven, zoek een andere passende wijzerplaat erbij en andere wijzers.
Dan heb je alsnog een leuke aanwinst.
Verder heb ik weinig of geen interessante dingen over dit object te vertellen.
dixi