Ik heb een oud zakhorloge van mijn oma. Er staat op Etat Belge. Op het internet vind ik gelijkende zakhorloges, maar dan staat er steeds Roskopf bij. In dit geval niet. Hieronder staan enkele foto’s, er staat precies iets ingegraveerd maar ik kan het niet lezen. Kan iemand me iets meer vertellen en/of het eventueel waarde heeft?
Toch is het een Roskopf uurwerk wat er in dit horloge zit.
De Roskopf uurwerken zijn onder heel veel namen gemaakt. Of het namaak was, weet ik niet.
De inscripties zijn codes die een of meerdere horlogemakers bij service of reparaties in de deksel hebben gekrast.
Zo konden ze zien wat er ooit aan gedaan was als ze het horloge nadien weer eens aangeboden kregen voor reparatie of onderhoud.
Het vervelende voor ons dat elke horlogemaker zij eigen codes gebruikte, zodat er geen touw aan vast te knopen is wat er bedoeld werd. Soms kan men een jaartal herkennen, maar het kan net zo goed een code zijn van een onderdeel dat vervangen is.
Alvast bedankt voor jouw reactie.
Volgens mijn oma ligt het zakhorloge daar al hééél lang in de kast. Zij denkt dat het horloge een gift is van na de oorlog.
Dus ik vermoed dat het geen namaak is. Zou het iets van waarde hebben?
Met namaak bedoel ik niet dat het een nieuw horloge is, maar ik bedoel ermee dat ik niet weet of ETAT ooit rechten heeft betaald aan Roskopf.
Die Zwitserse wet van octrooirecht zat heel raar in elkaar.
Het horloge is zeer zeker wel oud.
Ik heb ook een aantal Roskopf uurwerken en lang niet overal staat Roskopf in. Er zijn er ook bij met een andere naam, maar ze hebben wel degelijk Roskopf uurwerken
Zoals Rkkx heeft geschreven, bedoelt het “Belgische Staat”. Misschien horloge voor de trein werkers of zoiets van de Staat, maar franstalige kant van België, anders zou het in NL worden geschreven. (Ik ben een franstalige Belg).