Slapeloze nacht, ik wist dat ik nog een oud zakhorloge had dus ben gaan zoeken en gevonden.
Ik weet niet of deze van zilver is en of het de moeite waard is deze te laten nakijken?
Ik zou graag willen weten welk horloge dit is en hoe oud deze is.
Op de achterdeksel staat in het midden een cirkel, kan niet zien of daar ooit iets in heeft gestaan.
Op de binnendeksel staat boven een naam gegraveerd in sierletters welke ik niet kan achterhalen vooral de eerste letter, daaronder staat Duatre rubis.
Op de buitendeksel staat binnen in JR en daaronder het nummer 1 686
Op een van de bruggen staan de letters P-A of R-A
Na het opwinden begint hij te lopen voor een korte tijd.
Op het forum zitten leden die verstand hebben van dit soort oude horloges, zou er dankbaar voor zijn als iemand dit horloge herkend en of het de moeite waard is deze te laten repareren. Heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk foto’s te maken met kunstlicht. Bij voorbaat dank als iemand hier iets over kan vertellen.
Hier staat Cylindre dit is omdat het een cylinder gang echappement is.
Quatre Rubis betekend dat het uurwerk met 4 robijn lagers is gelagerd (een soort van kwaliteit aanduiding)
Met sleutel opwinden vermoed ik dat het horloge ongeveer in de periode van 1870 tot 1910/1920 is gemaakt maar misschien dat andere leden hier meer over kunnen zeggen.
En een uurwerk laten lopen na een lange periode van niet gebruiken is erg slecht voor het uurwerk omdat alle smeermiddelen zijn opgedroogd.
Ik dacht zelf ook dat het een cylinder gang is maar wist het niet zeker. Dat hij 4 steens is was ik vanacht ook achter gekomen. Laat hem nu nog even gewoon lopen totdat hij vanzelf weer stopt en dan moet er nieuwe olie in. Maar het uurwerk zelf ziet er toch nog netjes uit voor zo’n oud horloge. Ben benieuwt of iemand weet welk horloge dit is.
Wil je bedanken voor de info die je mij gegeven hebt, TOP
Dank je Plees dat je dit voor mij gedaan hebt, had het topic eenmaal gemaakt en toen dacht ik, o jee verkeerde topic. Maar ja, ben maar een simpele TL-1 dus kon het zelf niet verplaatsen. Top van je dat je dit voor mij hebt gedaan, waardeer ik echt
Hoi wbcoupe, bedankt voor de site die je doorgestuurd hebt. Ik heb precies hetzelfde uurwerk daar terug kunnen vinden. Het is een hoogwaardig lepine IV uurwerk uit 1850, dus het uurwerk zal wel een goed uurwerk zijn. Alleen het vreemde is dat er nergens dus een merknaam te vinden is in het uurwerk. Of de JR aan de binnenkant van de buitendeksel moet ergens naar verwijzen. Ik kan het nergens vinden, heb dus ook geen idee wat de waarde van dit horloge zal zijn. In iedere geval zal hij een keer geolied moeten worden denk ik als leek. Maar hij loopt als een tierelier
Overigens R en A staat voor Retard en Arrière.
Met de regelsleutel kun je het horloge wat sneller of langzamer laten lopen door de werkzame lengte van de spiraalveer wat te verlengen of in te korten.
Een beetje hetzelfde idee als de slinger van een klok. Door het gewicht naar beneden te verplaatsen haat de klok langzamer lopen.
Er zijn echt enorm veel van dit soort merkloze zakhorloges gemaakt, in die tijd waren merken denk ik nog wat minder belangrijk als tegenwoordig.
En omdat iedereen ze bewaart zijn er nog steeds enorm veel van. Waarde van dergelijke zakhorloges moet je je daarom ook niet teveel bij voorstellen, misschien 50 Euro op een goede dag.
Iedereen bedankt voor de info, maakte mij ook geen illusie’s over de waarde. Nu ik dat weet kan ik lekker rommelen met het horloge. Had al het schroefje naar de A gedraaid maar nog niet genoeg blijkbaar. Toch gewoon leuk om zo’n oud horloge te hebben en dromen wie dat vroeger gedragen hebben
Vandaag geprobeerd het zakhorloge wat sneller te zetten, heb wel een setje “horloge schroevendraaiers” van mijn vader zaliger. Maar helaas, het juiste maatje zat er niet bij, is zo’n klein schroefje dat ik hem niet kon draaien. Komt misschien door de ouderdom 170 jaar of gewoon een kleiner schroevendraaier nodig. Komt nog wel een keer dat ik bij een HF lid langs ga die wel het juiste gereedschap heeft. Voor nu accepteer ik maar dat hij wat achterloopt, leuk klokje voor op mijn bureau.