Oud Zakhorloge: vraag

Hoi!

Ik ken absoluut NIETS nul komma nul NIETS van horloges, dus daarom dacht ik…ik zal het maar eens op het horlogeforum vragen!

Mijn opa ligt nu in het ziekenhuis en als hij eruit komt gaat hij naar een verzorgingstehuis, dus bij het opruimen van zijn huis heeft mijn moeder zijn zakhorloge gevonden!

Nu wil ze graag weten of het ding iets waard is of niet…maar zij kent er al evenveel van als ik! Ik heb geen digitaal fototoestel dus ik kan hier geen foto’s plaatsen, maar ik zal proberen om het zo goed mogelijk te beschrijven!

Het is een zilveren zakhorloge met een gouden afwerkingsrandje…het lijken wel een soort kleine bloemetjes, en een glazen scherm! Het heeft hele dunne wijzertjes (goud denk ik, en sierig: hiermee bedoel ik geen gewoon rechte wijzertjes, maar met krulletjes en frulletjes)

De nummers zijn romeins dus: I, II, III, IV, enz!

Vanonder staat er ook nog een klein rondje in, met nog een wijzertje, en dit telt de seconden, dit is wel aangegeven met onze gewone hedendaagse cijfers!

Hij doet het trouwens nog…want het is niet met batterij ofzo, maar met een veertje en je moet hem opwinden!

Er staat geen merk op de voorkant geschreven, maar op de achterkant staat wel een wapenschildje, ook met geen merk ingeschreven!

Als ik hem opdoe dan zitten er twee klepjes in…op het buitenste klepje (= zilver) (de beschermhoes zeg maar) staat aan de binnenkant: Galonne, en daaronder een nummer: 81960! Ook staat er verschillende dingen ingegraveerd:

  • een maantje met een kroontje er naast en daar onder de letter C, (dit staat aan de rechter kant)
  • ook staat er een soort van diamantje aan de linkerkant met een rechthoekje daaronder en daar staat 0,800 in!
  • Ook staat er de naam van de zus van mijn oma in gegegraveerd (is al 30 jaar overleden en ze is geboren ergens in de 19e eeuw), en daaronder de plaats: Made

Als ik het tweede klepje omhoog doe (= van goud), dan staat aan de binnenkant van dat klepje weer dat nummer: 81960. Nu dit tweede klepje omhoog is zie je allemaal radartjes en dan zie je ook die veer bewegen die het seconde wijzertje doet tikken! Dit lijkt mij ook helemaal van goud, buiten twee radartjes…die zijn van zilver!

Ook staat er boven dat veertje geschreven: avance rotard!

Dit zakhorloge zat in een zilveren bescherm kistje zal ik het maar even noemen, ook met een glazen doorkijk schermje! En er zit ook een gouden ketting bij, om aan je kleren vast te hangen ofzo!

Zo dat was het denk ik…Sorry voor mijn lekentaal, maar zoals ik al zei ik ken echt niets van horloges!

Daarom vraag ik aan jullie: kan dit iets waard zijn of niet?

Vriendelijke groetjes
Chantal

Beste Chantal, ik heb nog nooit zo’n leuke maar ook duidelijke beschrijving van een zakhorloge gelezen. Ik kon gedurende je hele tekst mij precies voor de geest halen waar je het over had.
Ik ben geen echte kenner van zakhorloges maar zoals het zich laat aanhoren een redelijk standaard zakhorloge uit begin vorige eeuw met een waarde van tussen de 70 en 120 euro.

Chantal,

Inderdaad een leuke en uitgebreide omschrijving! Ik schat de waarde zo ongeveer op een 100 euro, maar iets naar boven richting de 120 zou ook best kunnen. Vanwege het feit dat er een ketting bij zit (ook oud neem ik aan) en case zit je denk ik niet snel onder de 100 euro. Kijk eens op marktplaats.nl wat er aangeboden wordt en wat hierbij de vraagprijzen zijn. Aan je beschrijving af te leiden is het een horloge waar er vroeger vrij veel van gemaakt zijn en mooi, maar zonder heel speciale zaken erop (chrono, maanstandindicatie etc.),waardoor je geen honderden euro’s mag verwachten.

Maare, je doet het horloge toch niet weg he? Lijkt mij toch leuk om als kleinkind zoiets van je opa te hebben (ooit). Ik heb ook een zakhorloge van mijn opa met inscriptie i.v.m. goed gedrag. Erg leuk. Zeker als je weet dat hij het als jongetje kreeg en onlangs 96 is geworden!
Zuinig op zijn dus.

Groet,
Niels

Bedankt voor de reacties!!

Neenee…we doen het niet weg hoor! Mijn moeder was gewoon nieuwsgierig naar wat het waard zou kunnen zijn! Het zit blijkbaar al lang in onze familie, dus het zou zonde zijn moesten wij het nu verkopen!

Ja de ketting die erbij zit is ook oud ja!

Ik zal zeker eens kijken op marktplaats.nl, dank je voor de tip!

Lieve groetjes Chantal

Ow, mijn moeder zegt juist dan het geen horloge is om op te winden…want da’s blijkbaar nog iets anders, maar het heeft een schuif-systeem? kan dat???

Lieve groetjes!
Chantal

Een automatisch uurwerk in een zakhorloge? Dat zou wel bijzonder zijn. Maar dan zou je een bewegend ding onder de tweede deksel moeten zien in de vorm van een jaknikker (zo’n oliepomp).
Of lijkt het uurwerk ongeveer op dit uurwerk (let even niet op de kast)?

Ja in principe lijkt de binnenkant wel een beetje op de binnenkant van de foto! Die 2 zilveren radartjes zijn er ok! Alleen zie je bij ons de andere radartjes meer zitten…allez het afdekplaatje is sierlijker en open (met bochtjes en openingen zodat je alles meer ziet!)

En wat bij jou helemaal van boven op de foto staat…dat ronde ding…dat is er bij ons ook…alleen onder dat aanwijzertje (dat zilvere compasuitziende pijltje) zit er bij ons een soort van heel dun veertje…met daaronder een gouden 3-Tand (ziet er zo’n beetje uit als de vorm van de wieken van een windmolen) en dat beweegt heen en weer (dus naar voor en naar achter, naar voor en naar achter) heel snel! kweet niet of dat op jou foto ook zo is…dat kan ik niet goed zien! Die 3-tand hoor je ook tikken, maar niet op de seconde daar gaat het te snel voor!

En daaronder zie ik dat er nog iets geschreven staat, maar ik kan het niet goed lezen…omdat het rondje en een stukje van dat aanwijzer-compas-ding het woord een beetje bedekken…het begint met DEP… en dan kan ik het niet meer lezen! Het is in sierletters in het goud gegraveerd! Kweet niet of dat ook belangrijk om weten is!

Lieve groetjes
Chantal

chantal,
wat je ziet bewegen, het drietandje, is het ‘anker’ , jouw horloge werkt op de zgn. ankergang, dit is een systeem om de kracht van de veer geleidelijk aan op de tandwieltrein over te brengen.
maar zoals niels2 al zei; niet verkopen hoor, de emotionele waarde van zxoiets is vele malen hoger dan de marktwaarde.
groet, frank.