Oud zakhorloge wie o wie kan mij hier iets over vertellen

Beste mensen,

Kunnen jullie mij mischien wat meer over dit zakhorloge vertellen ? Bijv het merk en hoe oud het ongveer is.
Ik heb op internet gezocht maar kon het niet vinden
Alvast bedankt!

@koen kan je daar meer over vertellen.
Ben alleen bang dat deze echt gehemelt is gezien de waterschade.

2 likes

Ja dat zeker . Ik heb het gevonden met magneet vissen het zat een kistje met nog een canadeze munt uit 1960.

2 likes

Kan jij nog een hoge resolutie foto toevoegen van de binnenkant van de deksel? (Foto rechtsonder)

Ik zie daar wat staan maar kan t niet goed zien.

1 like

Gezien de vindplaats zal hij wel gestolen zijn

AHI_434d50303830383434_4_LowRes_JPG

Kan wel wat minder he. Kan ook gewoon kwijt zijn geraakt door pech.

1 like

Ik schat dat dit horloge ongeveer van 1900 -1920 is. Omdat je de wijzers nog moet verzetten middels het knopje op de zijkant in te drukken. Na 1920 kwam het verzetten door middel van het uittrekken van de kroon meer in de mode. Vóór 1900 had je nog vaak sleutelopwinding en wijzers verzetten met sleutel.
Uiteraard zijn dit geen harde jaartallen, maar qua schatting denk ik dat je hier wel in grote lijnen van uit kan gaan.

1 like

Ik heb het vermoeden dat de buitenkast wel eens van massief goud zou kunnen zijn omdat er “metal” op het binnendeksel staat. Dat binnendeksel is dus niet van goud. Je moet dus even op zoek naar goudmerktekens op de binnenzijde van het buitendeksel.

Reken je niet gelijk schatrijk, dat kastje is waarschijnlijk zo dun dat er misschien een paar gram goud aan zit.
Voor de rest is dit ding reddeloos verloren. Het is zo te zien een goedkoop cilindergang uurwerk, dus zelfs in werkende staat is de waarde niet meer dan de smeltwaarde van het eventuele goud in de kast.

1 like

Ja… Heb het idee dat er 14k in de deksel staat… maar kan t niet heel goed zien.

3 likes

Vandaar dat het in een kistje zat

Lijkt er inderdaad wel een beetje op, maar er moeten ook nog merktekens bij staan, anders kan het alsnog plated zijn. :thinking:

Ja? Waarom niet. Maybe omdat iemand ging vissen en zn horloge in een broodtrommel heeft gestopt en na een grote vis t geheel overboord heeft gekiept.

Als ik iets zou jatten flikker ik t meestal niet in de plomp maar heel ik t ergens.

1 like

Daarom vroeg ik een betere foto. :sunglasses:

Kan t net niet zien.

1 like

Tenzij het natuurlijk geen moer waard is

Snap ik, ik had je eerste bericht even over het hoofd gezien. :blush:

Helaas, die is onherstelbaar beschadigd (tenzij je er extreem veel geld in steekt, dan kan alles…)

Kastje zou goud kunnen zijn, dan zal het ongeveer 6-10 gram goud zijn. Meestal zo rond € 150-250 afhankelijk van gewicht en gehalte.

2 likes

Kast is gemerkt ‘metal’ zo te zien…

Alleen het binnendeksel; en dat is niet ongebruikelijk bij zakhorloges met een gouden kast. Het binnendeksel is vaak niet van goud, en om dat aan te geven staat er dan “metal” op. hetzelfde geldt voor eventuele verstijvingsringen.

1 like

Ja klopt indd

Staat indd 14k

2 likes