Oud zakhorloge...

Was vandaag bij m’n ouders. Vertelde over m’n ‘nieuwe’ hobby. ‘Oh, maar dan heb ik ook nog wat leuks voor je’ zei m’n vader (90 jaar oud). ‘Het zakhorloge van mijn opa’. Dat is dus de vader van mijn opa… M’n overgrootvader!
Het gaat om een zilveren zakhorloge van het ‘merk’ ‘chronometre rex’. Ongelofelijk, maar het loopt nog… Een horloge wellicht uit de 19-de eeuw. Misschien wel van 1890? Overgrootvader Maarten is geboren in 1873, dus het horloge is echt bejaard!

Leuk hè?

20 likes

Zoiets van je overgrootvader is zeker leuk. Trouwens, mooi zakhorloge in een nette staat. Die cijfers :heart_eyes:
Als je een foto kan maken van het uurwerk, dan is het misschien beter te dateren.

Mooi hoor, zo te zien een opwind kroon? Uittrekken om de tijd in te stellen? Eerder 1925 of zo, ook gezien de mooie cijfers op de wijzerplaat. 18zoveel hadden ze nog sleutel opwinding. Lekker dikke ketting ook. Zou die ouder zijn?

Het eerste dekseltje geeft zicht op een ruimte om iets te graveren denk ik…

Erg klein staan er wat getallen gegraveerd. Voor mij onleesbaar.
Het tweede dekseltje geeft zicht op het mechanisme. Ik zie AF en RS staan, dat zal voor de calibratie zijn?

Ook nog het getal 9. Aan de binnenzijde van het tweede dekseltje staat het getal 5. De ketting lijkt me van koper. Opa Maarten was timmerman in Zevenhuizen, dus het zal geen superduur zakhorloge zijn geweest. Voor mij van onschatbare waarde :heart:

3 likes

Wow! Dit is wel heel speciaal!

Mijn moeder (87) gaf me ook nog een horloge mee. Een gouden dameshorloge uit de jaren '70. Gekocht in Duitsland. M’n moeder zal ca. 35-38 zijn geweest. Merk is ZentRa. Lijkt me niet echt iets heel bijzonders, maar gewoon wel erg leuk om te bezitten.

2 likes

De letters AR staan voor Avance Retard en FS staan voor Faster Slower. Oftewel, fijnstellen van de snelheid van het uurwerk.

De krabbels van horlogemakers die een onderhoudsbeurt of reparatie gedaan hebben.

Leuk om zo’n familiestuk te hebben. En mooie wijzerplaat. Lijkt dat de tweede uren indeling (naar 24 uur) later is aangebracht. Zoiets zag je vaak bij piloten horloges, maar best praktisch ook als timmerman.

1 like

Aanduidingen voor het reguleren.

F = Faster, S = Slower. Het staat er tevens in het Frans: A = Avance. R = Retard.

2 likes

Leuk horloge, maar 1890 geloof ik niet zo.
Tijd verstellen door middel van kroon uittrekken is meer van 1920 en later.

1 like

Oké, dat kan ook hoor. Opa Maarten was van 1873 en ik gokte maar wat. Dan zal hij het wellicht pas op latere leeftijd hebben gekocht.

2 likes