Precies wanneer weet ik niet meer, maar naar ik denk ruim een jaar geleden verkocht ik via het blauwe deel mijn rosé gold plated vintage Rodania Sport aan Forumlid @Serge2. Waarom weet ik ook niet, maar soms verkoop ik wel eens wat en meestal krijg ik daar dan achteraf ook nog spijt van. Ik kan maar moeilijk afstand doen van mijn bezittingen, zeker als het verzamel items zijn.
Deze Rodania was nogal apart, omdat hij een zgn. ‘virgin’ wijzerplaat heeft, een dial zonder enige tekst of merkaanduiding. Ook bij het nauwkeurig bekijken van de wijzerplaat met een sterke loupe is er geen enkele indicatie dat er ooit een tekst op de dial gestaan heeft. Maar bij dit horloge stond het merk en type wèl gestempeld op het achterdeksel. Een kritische gebruiker zou nog kunnen twijfelen aan de echtheid van het horloge, of aan de authenticiteit van de wijzerplaat, maar in dit geval was ie bewijsbaar echt. Hoe dat zit, kom ik verderop nog op terug. De ‘virgin’ Rodania werd overgenomen door Serge.
Een paar weken geleden kreeg ik van hem een berichtje of ik geïnteresseerd was in een ruiltje. Hij wilde de Rodania weer kwijt en bood hem, heel aardig, eerst aan mij aan voordat ie hem ‘in het blauw’ zou plaatsen. Een Pontiac als ruilobject zoals door hem voorgesteld ging het niet worden, daar ik teveel gehecht ben aan de kleine collectie van 5 of 6 Pontiacs die ik bezit. Een andere optie: twee custom made bandjes voor één van Serge’s Pontiacs vond ik wel een goed voorstel en ik vond het een leuk idee dat daarmee de Rodania weer bij mij terug zou komen. Zo gezegd zo gedaan. Met wat overleg over leersoorten, kleuren, stikwerk en de gewenste maten werden er twee bandjes bedacht en vervolgens gemaakt. De bandjes zijn naar Serge en de Rosé Rodania is inmiddels weer bij mij.
Weer terug op het nest. Bij de twee andere Rodania’s die ik al/nog had. Of eigenlijk één Rodania en één Rodana, zonder i dus. Ergens in een ver verleden is die i er bij gekomen, het merk was oorspronkelijk Rodana. De Rodana is veel ouder, die had ik jaren geleden al eens opgeduikeld op een antiek en rommelmarkt in België.
Het oude Tank horloge, uit de tijd dat Rodania nog Rodana heette.
Hieronder een advertentie uit die tijd, 1946
De andere Rodania uit mijn collectie bleek een bijzondere relatie met de weer teruggekeerde Rodania te hebben. Er was een overeenkomst waar ik me eerst niet van bewust was.
De laatstgenoemde, een met een geel gold plated kastje, had ik namelijk gekocht nadat ik de rosé gouden aan Serge had verkocht en er was me daardoor iets nog niet opgevallen.
Nu het rosé exemplaar weer terug was en ik ze naast elkaar legde was het duidelijk:
Op de verschillende goudkleur en de ontbrekende tekst op de dial van de weer teruggekeerde Rodania na, waren beide horloges identiek!
Kastvorm, cijferfont, de opmaak van de dial en ook - zie hieronder - de uurwerkjes waren helemaal hetzelfde.
Hierboven zie je de op de signering na twee identieke uurwerkjes. Beide kaliber AS/ST 1668 uit ca. 1960.
Hier beide achterkantjes. Geen enkel verschil: de merk- en modelnaam van beide exemplaren staan op de achterplaat. Ook het typenummer is hetzelfde.
Hiermee is er dus geen twijfel meer mogelijk over de echtheid van het ‘merkloze’ horloge.
Ik kan wel zeggen dat ik blij ben met de terugkeer van het rosé gouden exemplaar, omdat ik met deze twee samen toch een redelijk uniek setje in mijn collectie heb.
Ik hoop dat Serge net zo blij is met de door mij gemaakte bandjes als ik met mijn Rodania’s.
Dank, lieve HF-ers voor het lezen en kijken en ik hoop tot snel voor weer een nieuw avontuur.
Groeten,
Lex