Oude Aanwinst!

Beste Horlogevrienden,

Ik weet niet of deze al hier op het forum is verschenen, maar dit Tissot werk (hier in de Lanco-versie) toont hoe desperaat men begin jaren zeventig trachtte op te boksen tegen de concurrentie.

Aan de voorkant is er niet zoveel speciaals te zien, de achterzijde daarentegen…

En… ik kocht 'm van iemand die dacht dat het een publiciteits-wegwerp-uurwerkje was…

Het klokje houd bovendien nog juist de tijd op zo’n + 10 sec/24 uur.

Veel kijkplezier

95 procent van het werk is echt gemaakt van plastic, inclusief het anker. Tissot heeft hiermee ook verschillende uurwerken gemaakt.

Voor de liefhebbers die er meer van willen weten: http://members.iinet.net.au/~fotoplot/tissot/tissot.html

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

super leuk ding … ik had er al wel gehoord maar nog niet zo’n mooie foto van gezien (tu)

Mooie voorkant en inderdaad … de achterkant!!
Is het allemaal plastic waar het van gemaakt is of is er een ander materiaal gebruikt???

leuk ! :smiley:
Met wat voor olie service je het horloge? (plastic) :S

Groet,
Werner

Geen olie nodig. :slight_smile: Dat was in elk geval hun slogan en ik heb 'm dus in al die jaren ook geen olie gegeven.

Maar ik moet wel zeggen: het uiteenhalen en terug assembleren gaat vanzelf !! :smiley:

Het ideale horloge ! :smiley:

Groet,
Werner

De kast en enkele onderdelen (veerton+veer, balans+spiraal en opwindrad+ koppel- en opwindrondsel + -stift en) zijn van metaal. Ook de stootzekering en het asje van het secondenwiel. Al de rest is inderdaad…plastic. Zelfs de bodemplaat.
Bij andere versies (bvb Tissot) zijn ook de kast en de kroon van plastic.

Mijn beste,

Wat een interessant horloge is dit. Verbluffend om te mogen aanschouwen welke ideeën men heeft gecreëerd om zich als horlogemerk te kunnen exploiteren in een tijd dat het er voor de mechanische horloges niet al te florissant uitzag door toedoen van de massale opmars der kwartshorloges.
Overigens heeft hier eens op het forum een uurwerk gestaan welke vrijwel geheel van hout is gemaakt. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Ik heb er zo nog hersteld gehad, als je het herstellen kunt noemen.
Men moest goed de middenbus ondersteunen om het secondenwijzer te kunnen plaatsen.
Soms kon je met een oliegever die men een beetje verplooit hadt, een wieltje vooruit duwen of iets zijn plaats brengen.
De vervangwerkjes zaten ook in plastieken kasten, wel zonder band. Ik heb veel van die oude werkjes weggegooit en nu heb ik al gezien dat ze verkocht worden met originele plastickkast voor 1000 pond. ::o

Dit is het enige exemplaar dat ik nog heb.

1000 Pond ? Freddy… We zijn rijk !! :smiley:

Tja, de hype hé. Ik vond het in elk geval de moeite om er zo’n 10 euro aan te spenderen (een vijftal jaar geleden). En de verkoper was daar hééééél tevreden mee. :slight_smile:

Met Vriendelijke Horlogegroeten,

Morse.

Wat een boeiend horloge, zeg! (tu)

Ze zijn gezakt in prijs…800 pond;

http://www.70s-watches.com/n_to_z/index.html

Apart hoor…

“Als je alles vooruit weet, kan je voor een k… k… k… k… kwartje de wereld rond”

Groeten, Tom V.

gefeliciteerd, is toch een grappig iets zo’n kunstof uurwerk.

Fantastic plastic ! (tu)

Maar als ik mij niet vergis ( en als beginner is dat niet onwaarschijnlijk :smiley: ), had de Omega Speedmaster, diegene die ze de Holy Grail noemen, met het Lemania 5100 binnenwerk, ook niet een groot aantal plastic onderdelen ???

Zo slecht zal dat toch dus niet zijn ???