Ik heb een uitdaging met een Cannon pinion (sorry voor het Engels). Ik ben momenteel aan het werk met een oud zakhorloge. Ik heb er enkele liggen dus ik ben wat aan het oefenen geslagen.
Nu, ik zag op YouTube Chronoglide hoe je deze oudere Cannon pinions (dus zonder kraagje) kunt verwijderen. Ik had niet exact dezelfde tool die hij gebruikte maar wel een Bergeon stacking tool (ja Engelse boeken en youtube, excuus ). Met beleid moest dit mijn inziens lukken. En inderdaad met het eerste uurwerk verliep dit vlekken loos. Maar bij de tweede, geen beweging in te krijgen. Visueel lijken de uurwerken erg op elkaar, dus ik verwachte dat dit ook zou werken. Zouden jullie kunnen meekijken en beoordelen of dit inderdaad de juiste techniek is voor de verwijdering van de Cannon pinion van dit type zakhorloge?
Momenteel kan ik het uurwerk niet verder demonteren, drie wielen van de gear train zitten in dezelfde brug.
Ik kan je helaas niet helpen, maar het wel een vraag:
Ik zie dat jij mooie close ups kan maken van het uurwerk. Wat voor microscoop gebruik jij hiervoor?
Ik ben aan het overwegen er eentje aan te schaffen.
Ik zou zeggen, gewoon met een knijptang (wij noemen ze ook een kniptang) eraf halen. Niet teveel druk zetten want je wilt het gat in de minuutpijp niet smaller maken (is later wel groter te maken) of dat de as gaat verbuigen.
Zeker? Deze hebben een centrale pen door de minutenpijp en het rad, de pen doorslaan lijkt me toch veel veiliger dan met een tang? Je hebt sowieso geen grip op de minutenpijp bij deze horloges…