Oude Cannon pinion verwijderen

Beste,

Ik heb een uitdaging met een Cannon pinion (sorry voor het Engels). Ik ben momenteel aan het werk met een oud zakhorloge. Ik heb er enkele liggen dus ik ben wat aan het oefenen geslagen.

Nu, ik zag op YouTube Chronoglide hoe je deze oudere Cannon pinions (dus zonder kraagje) kunt verwijderen. Ik had niet exact dezelfde tool die hij gebruikte maar wel een Bergeon stacking tool (ja Engelse boeken en youtube, excuus :sweat_smile:). Met beleid moest dit mijn inziens lukken. En inderdaad met het eerste uurwerk verliep dit vlekken loos. Maar bij de tweede, geen beweging in te krijgen. Visueel lijken de uurwerken erg op elkaar, dus ik verwachte dat dit ook zou werken. Zouden jullie kunnen meekijken en beoordelen of dit inderdaad de juiste techniek is voor de verwijdering van de Cannon pinion van dit type zakhorloge?

Momenteel kan ik het uurwerk niet verder demonteren, drie wielen van de gear train zitten in dezelfde brug.

Alvast hartelijk dank!




1 like

Ik zou zeggen dat dit de juiste manier is inderdaad, maar die rotzakken kunnen eeeeerg vastzitten…

2 likes

Ik kan je helaas niet helpen, maar het wel een vraag:
Ik zie dat jij mooie close ups kan maken van het uurwerk. Wat voor microscoop gebruik jij hiervoor?
Ik ben aan het overwegen er eentje aan te schaffen.

2 likes

Thnx, ik gebruik er eentje van Amazone, Misilmp USB Microscope. Ik wilde het eerst maar eens proberen. Tot nu toe ben ik erg tevreden.

Vooral bij het schoonmaken van het uurwerk, kun je goed je schoonmaak werk checken. Maar ook het oliën, beter zicht op hoeveel olie je gebruik.

2 likes

Ik zou zeggen, gewoon met een knijptang (wij noemen ze ook een kniptang) eraf halen. Niet teveel druk zetten want je wilt het gat in de minuutpijp niet smaller maken (is later wel groter te maken) of dat de as gaat verbuigen.

1 like

Zeker? Deze hebben een centrale pen door de minutenpijp en het rad, de pen doorslaan lijkt me toch veel veiliger dan met een tang? Je hebt sowieso geen grip op de minutenpijp bij deze horloges…

Even uit eigen archief:



5 likes

Met frisse moed, overtuigt van de juiste methodiek is het gelukt :smiley:.

Bedankt voor jullie reacties!

4 likes

Goed nieuws! Succes met de wederopbouw :partying_face:

1 like

De minuutpijp wordt met een kniptang 100% zeker beschadigd.

Bij weinig kracht zetten schuift hij over het gepolijste cilindrische deel en bij iets meer kracht komt er een kerf in de pijp.

Dus NIET doen op een gladde as.

1 like

Dankjewel voor de tip.
Op dat spoor zit ik nu ook.
Ik heb eens rustig bekijken.
En leuk dat het je is gelukt, veel succes met de rest van je project!