Beste menschen, letten wij in het bijzonder op punt 6, erg belangrijk.
Waarom dit topic? Wel, op www.delpher.nl kan je letterlijk door oude kranten bladeren. Erg leuk, bv. een krant van je geboortedag. Je kan echter ook op “horloges” zoeken. Met 45.543 hits ben je dan wel even zoet. Als we nu toch allemaal gaan zoeken kunnen we de leukste artikelen of advertenties hier delen. Veel plezier met delphen.
Als je een beetje goed rondspit op het internet kom je best wel leuke sites tegen met mooie vintage horloge advertenties.
Het leuke van de bijdrage van @Meccano vind ik dat het hier om Nederlandstalig materiaal gaat, dat vind je niet zo vaak.
Dank voor het delen.
Zo kwam ik ook een schatkamertje tegen op deze site:
[digital library RERO DOC - RERO DOC] https://doc.rero.ch/?ln=en
Als je daar in het zoek veld intypt: Horlogerie en dan bij Document type kiest voor Periodicals, kom je uit bij deze vermelding:
Een uitgave waarin je (als je geen moeite hebt met Frans lezen) de vrijwel complete geschiedenis van de Zwitserse horloge industrie tussen 1886 en 1945 kunt terugvinden, inclusief een goudmijn aan prachtige horloge gerelateerde advertenties.
Het blad verscheen gemiddeld twee maal per week (!), dat zijn dus zo’n 100 uitgaven per jaar, dus er zijn in totaal ongeveer 6000(!) van die krantjes verschenen tussen 1886 en 1940. In deze digitale collectie zijn er ruim 700 bewaard gebleven uitgaven te bekijken op hoge resolutie in PDF format.
In totaal dus duizenden pagina’s met horloge historie en -informatie en prachtig illustratiemateriaal.
Hieronder 4 voorbeelden: de frontpagina en een advertentiepagina van de 1e uitgave van de eerste jaargang, Maandag 20 december 1886 en de frontpagina en een advertentiepagina van een der laatste uitgaven die in deze collectie is opgenomen, no. 49 van de 55e jaargang, donderdag 5 december 1940.
Helaas kan er in deze collectie, i.t.t de documenten op Delpfer.nl niet op vrije tekst gezocht worden. Desondanks kun je er vele uren plezier aan beleven en voor de serieus in de geschiedenis van de Zwitserse horloge industrie geïnteresseerden is dit een mooie bron voor onderzoek. Met name de door de hele historie van de Zwitserse horloge markt spelende kartelvorming, die meer dan eens de opkomst èn de ondergang van de branche heeft gekenmerkt is hierin terug te vinden. Fascinerend, als je de moeite neemt door de vaak gortdroge en saaie teksten heen te worstelen.
Voor de plaatjes kijkers onder ons zijn de ouderwetse advertenties een lust voor het oog.
Dus als je uitgekeken zou raken op Delpher, ook veel plezier gewenst met het orgaan van de Fédération Horlogère Suisse.
Graag gedaan.
Jij ook bedankt voor je bijdrage. Een mooie manier om met elkaar de horlogegeschiedenis levend te houden. Ben helaas de Franse taal niet machtig.
Horlogegerelateerd? Ik ben benieuwd. Misschien wil je het met ons delen?
Vielen dank hoor, maar ook de kennis van de Duitse taal is mij niet gegeven.
Heel jammer, want er is niet veel (vak) literatuur op horlogegebied in het Nederlands.
Als ik nog eens verder ga spitten in die oude horlogekrantjes en ik kom iets heel boeinds tegen ga ik misschien nog wel eens wat vertalen voor HF. Mooie Coronaklus, zou je zeggen, maar op het moment niet voor mij, ik heb het zo druk als een klein baasje en niet alleen maar met horlogezaken. Hoewel, vandaag 7 (zeven!) nieuwe horloge aanwinsten ontvangen. Grotendeels ouwe meuk, dus ook daar ben ik de komende tijd nog wel even mee bezig.
Maar, @Meccano, troost je. De oude advertenties in die krantjes zijn ook heel leuk èn nuttig want ze helpen je om oude horlogemerken te identificeren. Ook zonder Frans en Duits kom je daar wel uit.
Nee, hier geen talenknobbel, dus vertalingen van jouw kant ga ik hopelijk ooit tegemoet zien. Doe rustig aan, eerst die 7 horloges.
Oude advertenties zijn zeker leuk. Ik vermaak mij wel op het horlogeforum.