Oude Movado handopwinder, jaren 40?

Ik heb een oude Movado gekocht maar ik weet er niet zoveel van helaas ik vind het een leuk ding en hij loopt nog perfect. 30mm diameter met mooie patina (of beschimmeld karton :wink:),

Ik denk zelf jaren 40 maar wellicht is hij nog ouder? wat ik me ook afvroeg: waar is de kast van gemaakt, het is een beetje een zilver kleur, geen staal. En aan de achterzijde bij de lugs zie je wat oxidatiepitjes en restjes chroom?

Wie weet hier iets van?

Dank!

10 likes

Ik zou ook zeggen begin jaren 40. Kast is waarschijnlijk verchroomd nieuwzilver waarvan het meeste chroom inmiddels verdwenen is. Nieuwzilver heeft niets met zilver van doen, maar is een goedkope legering die als basis werd gebruikt om te verchromen of vergulden.

Veel plezier met de aanwinst :+1:

4 likes

Mooi horloge :star_struck::+1:

Aan de binnenkant van de kast zijn uurwerk en de kast nummers, en welke kaliber uurwerk is gebruikt.
Groeten Iwan :motorcycle:

3 likes

Wow (H)eerlijk horloge en nog wel ā€œdans son jus dā€™origineā€ gefeliciteerd ermee :yum:
Zoals @kaleiwan door de nrs. te checken , Ć©n met het bijna zeker in-house cal. ga je het zeker kunnen dateren

3 likes

Zoo eindelijk eens de Movado opengemaakt en op zoek geweest naar de gegevens,

Uit de Movado documenten blijkt het een ā€˜gold plated case with stainless steel backā€™ te zijn. Waarschijnlijk witgoud gezien de kleur. Uurwerk is de 150MN gemaakt van 1910 tot 1975, gebruikte codering op het deksel laat zien dat het nummer 1696 met case code 5.

Deze codering hebben ze gebruikt tot 1966 dus de datering is van 1910 tot 1966 vast te stellen. Het serienummer is vrij vroeg dus ik schat in dat het gaat om een horloge uit 1920-1930 zoals hierboven ook al eens was genoemd.
Wellicht weet iemand hier nog meer over te vertellen?

1 like

Superleuk horloge, ik heb een zwak voor ouwe Movadoā€™s.

Je informatie (in de link) komt uit het boek van Von Osterhausen, dus beter/specifieker krijg je het denk ik niet. Ik denk wel dat het horloge van na 1930 is - eerder rond 1940 zou ik zeggen. Het 150MN-uurwerk is namelijk het tweede uurwerk dat in deze range kastnummers werd gezet. De eerste serie had cal. 150. Bovendien staat het cal. nr. onder de balans, en dat deed Movado pas vanaf ongeveer 1930. Tot slot het serienummer: meestal begon Movado een 6-cijferig nummer met het cal. nr. (in dit geval dus 150) en telde dan door. De ā€˜scheveā€™ 0 voor het serienummer betekent vermoedelijk dat ze bij de introductie van het nieuwe cal. 150MN opnieuw zijn begonnen met tellen vanaf 150000.

In het boek staat trouwens een foto van een horloge met een enigszins vergelijkbare wijzerplaat met ā€˜rubiesā€™. Dit horloge zou uit 1950 zijn:

2 likes

Top, dank voor de info, de informatie uit de boeken kloppen niet helemaal de 150MN uurwerken zijn met zowel 15 als 17 jewels gemaakt. In de boeken staat alleen 17.

De datering is inderdaad wat lastig nu. Wat is het materiaal van de wijzerplaat denk je? Die is redelijk aangetast maar het is geen roest of slijtage, lijkt een soort chemische reactie op het oppervlak.