Oude omega automaat na revisie opwinden?

Besten,
Binnenkort krijg ik mijn omega terug van een revisiebeurt (bij omega) het is een seamaster uit '69/'70 cosmic 2000 zwarte wijzerplaat. Het gaat om en automaat en mijn vraag is eigenlijk ; Moet ik het horloge opwinden alvorens ik het omdoe? Heb wel eens gelezen dat je een automaat moet ‘opstarten’ door hem op te winden voordat je hem gaat dragen. Moet ik er een paar minuten mee wiegen (ovale beweging in de lucht)? Moet ik hem opwinden en zo ja in welke stand van de kroon en dan met de klok mee of er tegen in?
Hartelijk dank alvast en mocht er zich een ‘vintage omega kenner’ onder jullie bevinden die zijn kennis kwijt wil laat maar horen…
Ger

Als ik het mis heb zal ik ongetwijfeld gecorrigeerd worden :slight_smile:
Je kunt het horloge gewoon enkele slagen op de normale wijze opwinden en het omdoen, dan neemt de rotor het verdere opwindwerk gewoon over. Een beetje schudden zou het zelfde resultaat moeten hebben.

Omega liefhebber: hans

Hallo Ger,

Ik krijg binnenkort mijn omega dynamic uit 1970 ook terug uit de revisie en wacht af, welke reacties jij op je vraag krijgt.
Gr.
JanJ.

‘We’ hebben inmiddels de eerste reactie binnen, waarvoor dank! Ik gooi er gelijk nog een vraag, of eigenlijk twee, bij ; Kan iemand mij vertellen welk bandje het horloge orgineel had? Kan iemand mij vertellen waar ik aan een betaalbaar omega bandje kan komen voor dit horloge ? Ik ben bekend met ofrei.com
ger

Een Omega Dynamic (als het een automaat is) heeft een zg slipveer. Dat wil zeggen dat je de veer nooit te ver kunt opwinden. Wanneer hij op maximale spanning is slipt hij door (de rotor gaat natuurlijk door met zijn werk als je het horloge beweegt). Als het horloge stil heeft gestaan, dan schroef je de kroon even een paar slagen links om terug zodat hij in de opwindstand komt. Met een paar slagen rechtsom krijg je het uurwerk aan het lopen waarna de rotor de taak verder overneemt als je het horloge draagt. Door de kroon weer wat verder in te drukken en vast te draaien (rechtsom) is het horloge weer gebruiksklaar. Er kan echt weinig misgaan.

Je bent me net een slag voor , vdschaaf .
Ik was ook een posting aan het plannen over deze vraag .
Ik heb nl. van een mede-Ebayer in Polen een mooie Poljot gekocht .
Ik heb alleen nog geen foto’s gemaakt ,omdat ik ook vragen wilde stellen over het uurwerk .
Maar wat jouw vraag betreft , ook dit is een automaat.
Toen ik het pakje had opengemaakt , en ik het bijzonder fraaie klokje zat te bewonderen , heb ik het eigenlijk gedachtenloos op zitten winden .
Heel normaal , tot dat ik de lichte weerstand voelde van een veer die ( bijna ) gespannen is .
Tot dat ik plotseling mij realiseerde dat mijn nieuwe aanwinst een automaat is…
Maar , niets aande hand !
Hij loopt als een trein , alleen , ik hoor hem niet .
Netjes op tijd .
Ik stuur binnenkort een posting onder : “” Nieuwe aanwinst , Poljot , 29 jewels ““
Met vriendelijke groet ,
Peter Peters
PS.
Er bestaan ook “” half-automaten”” , bij auto’s weet ik wel wat dat is , maar bij horloge’s ???
Peter

Kijk dit is mijn omega automatic seamaster cosmic 2000.
met een metalen band.


Jorrit

Jorrit,
Mooie klok! Ik heb een zwarte wijzerplaat (inmiddels grijs) en een meer ronde vorm met een rand erin, een beetje zoals de mark’s van iwc. Heb nu geen mooie foto’s maar zodra ik hem heb opgehaald volgen die wellicht.
Ben nu aan het wachten op mijn ‘seiko submariner’ die ik heb besteld bij Rob (monsterwatches.nl)
Groet,
Ger