Oude Omega met ETA binnenwerk

Een vriend werkt aan een oud uurwerk van zijn vriendin (erfenis oma), maar heeft wat twijfels over de echtheid. Ik heb zelf al gevonden dat voor sommige Omega binnenwerken, ETA’s worden gebruikt als replacement.

Hier gaat het over een ETA 976.001 in een onbekend model Omega.

Is onderstaande uurwerk dus echt of niet?

Lijkt mij een neppert.

Alle omega uurwerken die ik ken hebben een omega logo of merknaam erop staan, waar deze een ETA logo toont. Dus ik ben bang dat dit een vervanging is geweest.

Edit: deze cal. 1455 hoort er in te zitten.

afbeelding

Aan de hand van het binnenwerk dacht ik het eerst ook, plus het logo van Omega op de buitenzijde van het deksel leek mij niets dat Omega doet/deed.

Maar ik vraag me af of voor een fake zoveel moeite gedaan zou worden voor de aanzet van het bandje? Ook rest van logo’s en serienummers lijken te kloppen

Fake denk ik niet, denk dat het uurwerk ooit goedkoop vervangen is omdat het originele uurwerk kaduuk was.

Maar ik ben geen expert.

2 likes

:point_up: Dat.

Als je op Omega 795.0901 Googlet kom je er meer tegen.

Bizar he.

Ik heb nog wel verhalen gehoord dat horlogemakers oude mechanische uurwerken vaak vervingen voor goedkope quartzjes, omdat klanten quartz in hun bestaande horloges wilden… incl. vastlijmen van de plaat.

1 like

Ja, in die tijd was mechanisch juist ouderwets en kwarts een sprong in de toekomst.

Achteraf bezien nogal een rare keuze ja. :joy:

Maar eerlijk is eerlijk, mechanische horloges zijn puur vanuit het aspect van tijdwaarneming natuurlijk een raar fenomeen anno 2021.

1 like

Ik kan me wel voorstellen dat ze makkelijk een Omega kaliber vervangen door een ETA als ze toch ± dezelfde zijn, meeste klanten kijken toch niet in hun uurwerk.

Hetgeen jij aanhaalt heb ik jammer genoeg ook al gezien bij vintage…

Omega is een deel van de Swatch Group net als ETA/ESA
Het gebeurt niet zelden dat Omega geen vervanging voor een defect quartz werk kan of wil leveren.
Als de eigenares of de eigenaar het horloge niet wil weggooien is het IMO legitiem om een werk van ETA dat met uitzondering van het merk dat er op staat in feite precies hetzelfde is in te bouwen.

1 like

Veel quartz werken werden zo gemaakt dat de gaten voor de poten van de wijzerplaat op dezelfde plaats zaten als bij populaire mechanische werken van hetzelfde formaat.
Dus plakken was dan niet nodig.

1 like

Horloge is gewoon een echte Omega. Weet niet waarom “kenners” ineens nep roepen.

Omega Symbol heeft een Omega kwarts uurwerk caliber 1455 of 1456 en dat is gewoon een ETA 976.001. Er zal in het verleden misschien iets gebeurd zijn met het oude uurwerk en een horlogemaker heeft hem voor het juiste type vervangen maar zonder de Omega opdruk.

3 likes

Ik moest hij het lezen van paar comments hier aan denken en dit bevestigd wat @Horloge24 ook aangeeft: https://youtu.be/SFiq8WDx5Is

Kom je veel tegen, uurwerken werden gewoon vervangen door de horlogemaker als ze stuk waren en dan kon men kiezen origineel 10 x zo duur of zelfde maar zonder Omega erop voor 1/10 van de prijs.