Oude Omega van Opa

Hallo allemaal,

Van mijn Opa heb ik nog een oude Omega liggen. Ik koester het klokje al een tijdlang in mijn (zeer bescheiden) horlogeverzameling en heb het vorig jaar eens helemaal laten nakijken/schoonmaken.
Maar eigenlijk weet ik helemaal niks over dit (type) horloge.
Het is (neem ik aan) van (ruim) voor de oorlog. Handopwinder van Omega met een kastdiameter van ongeveer 3 cm.
Op het binnenwerk staat nog het nummer 7014718.
Het loopt prima (maar ik draag het nooit, te kwetsbaar voor mijn gevoel).
Alle informatie is welkom.

Foto’s op http://www.omega.vind-je-hier.nl/

Het nummer zou kunnen duiden (als het het uurwerknummer is) op een horloge uit de jaren 1920 - 1930. Als je het hebt laten schoonmaken, dan zal de horlogemaker toch wel verteld hebben om welk type (mogelijk 30T2) het gaat?

hans

Dank voor de reactie.
Destijds heb ik er niet aan gedacht de horlogemaker wat over dit horloge te vragen. (Ik snap nu zelf ook niet goed meer waarom niet, ik was zeker met andere dingen bezig…)
Een 30T2 is het volgens mij niet, afgaande op de afbeeldingen die ik ervan vind.
Ik heb ook even een foto van het binnenwerkje toegevoegd, dat maakt het waarschijnlijk wat makkelijker/duidelijker allemaal.

Sam

Dat is een heel mooie Omega.(tu)
Het uurwerkje zou best wel eens afkomstig kunnen zijn uit een oud zakhorloge.
Deze uurwerkjes kom je in hele grote en hele kleine zakhorloges tegen.
Ze zijn gemaakt vanaf begin 1900 tot de jaren vijftig.
Hier een afbeelding van een latere.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Omega_100
Staat in het binnendeksel het Omega merkje?
Groeten. Chris

Leuk om te horen, het lijkt inderdaad het werk van die foto (Omega 100).
Op de binnenkant van de deksel staat inderdaad ook een Omega-merkje.

Sam

Gelet op de omvang (ca. 3 cm doorsnede) denk ik dat het een 28.*-uurwerk zou kunnen zijn.

Die zijn uit de vroege jaren 30 tot de jaren 40 voor zover ik weet.

Veel plezier van dit horloge. Ben er zuinig op!

Hoi Samedi,

Het is een mooie horloge,wees er voorzichtig mee.
Volgens de gegevens is jouw horloge/uurwerk gemaakt in het jaar 1929.
Serie 6800000 tot 7000000 is gemaakt in het jaar 1928.
Serie 7000000 tot 7100000 is gemaakt in het jaar 1929.
Serie 7100000 tot 7250000 is gemaakt in het jaar 1930.

Mvg,Radjoe

Dat is een hele mooie, die zou ik koesteren, zeker omdat hij nog van je opa is geweest ook.

Dank voor alle reacties :slight_smile:

Ik weet nu al een boel meer over mijn horloge.
Ook overwoog ik om er afstand van te doen, omdat ik een beetje het principe hanteer dat ik alle horloges die ik bezit ook in principe moet willen dragen. Bij deze ‘durf’ ik dat niet, omdat ik te bang ben dat hij zou beschadigen (ik kies meestal voor stevige (sport)horloges om te dragen die ook nog tegen een spatje water kunnen). Voor het geld zou ik dan weer een ander klokje (kunnen) kopen om te dragen.

Door alle reacties denk ik echter dat ik hem thuis maar goed ga bewaren! Het feit dat hij nog van mijn opa is geweest speelt hierbij inderdaad ook een niet onbelangrijke rol…

Samedi Schreef:

Dank voor alle reacties :slight_smile:

Ik weet nu al een boel meer over mijn horloge.
Ook overwoog ik om er afstand van te doen, omdat
ik een beetje het principe hanteer dat ik alle
horloges die ik bezit ook in principe moet willen
dragen. Bij deze ‘durf’ ik dat niet, omdat ik te
bang ben dat hij zou beschadigen (ik kies meestal
voor stevige (sport)horloges om te dragen die ook
nog tegen een spatje water kunnen). Voor het geld
zou ik dan weer een ander klokje (kunnen) kopen om
te dragen.

Door alle reacties denk ik echter dat ik hem thuis
maar goed ga bewaren! Het feit dat hij nog van
mijn opa is geweest speelt hierbij inderdaad ook
een niet onbelangrijke rol…

Met de eigen aankopen ben ik inderdaad ook voorstander van “dragen wat je koopt”.
Met familiestukken moet je dat niet als eis hanteren.

Zeker NIET wegdoen, want vervanging is onmogelijk!!!

Dat is een goede beslissing! Per slot van rekening is het een ‘familiestuk’.

Volgens het Omegaboek van Anton Kreuzer zou het caliber 23.7 moeten zijn.
10 1/2 lijnen (doormeter 23mm) hoogte 3.8mm, 15 jewels, drievierdeplatine en gefabriceerd in 1918.

Er bestaat een gelijkaardig caliber, zelfde uitzicht maar langs wijzerplaatzijde is er verschil. Is een 12 lijnen, cal. 26.5, doormeter van 25mm, fabricagedatum 1926.

Het nr. op het binnenwerk is niet goed leesbaar, anders kon ik juiste fabricagedatum geven.

Hallo Freddy,

Dank voor de reactie.
Het nummer op het werkje is 7014718.
Ik heb een foto van caliber 23.7 opgezocht en dat ziet er in ieder geval op het gezicht hetzelfde uit. Ook de letters Omega zijn op dezelfde manier geschreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het opschrift op het Omega-100 werk, dat rechtere letters heeft.

Sam

Prachtig patin op het horloge zeg. Misschien is het een leuke optie om hem op speciale dagen te dragen.