Beste forumleden,
Ik heb deze oude Omega gekocht en ben benieuwd hoe oud deze is.
Is het mogelijk om aan de hand van deze foto’s te zeggen of het zin heeft gezien de kosten deze te laten ‘oplappen’?
Iedereen vast bedankt voor zijn reactie!
Een servicebeurt en ultrasoonbadje zullen al wonderen doen en zijn mijn inziens zeker de moeite waard!
Oud, gok jaren 50. De wijzers zijn naar mijn weten niet origineel. Vind je het horloge mooi? Dan zou ik het op laten knappen. Maar voor de waarde hoef je het niet te doen denk ik.
Leuke imho legit Omega die wel wat tlc kan gebruiken en dat imho ook wel waard is.
Deze bumper automaat dateert eind jaren '40 begin jaren '50.
Een service beurt is aan te bevelen en hopelijk kun je een originele wijzerset vinden daar deze zoals al is opgemerkt niet klopt voor deze Omega.
Hopelijk is dat ook het enige mankement want onderdelen zijn schaars zo niet onmogelijk te vinden en dan moet je op zoek naar een donor zeg ik uit ervaring.
Wanneer je zoekt op Omega ref 2576-12 kom je wel een aantal van dit type Omega’s tegen.
Succes met e.e.a.!
Zal ook wat afhangen van hoe hij loopt Cal 343 noemt men ook wel eens een bumper-automaat. De term “bumper” verwijst naar automatische opwindsystemen van Omega (en andere merken) die in de jaren 1930-1950 populair waren. Een gewogen hamer windt het horloge op door heen en weer te bewegen tot hij een veer raakt en stopt. Ik geloof dat ze ook iets moeilijker zijn in onderhoud/ regulatie.
Overigens heel mooi horloge, ongetwijfeld een parel als hij onder handen genomen wordt!
https://www.omegawatches.com/watch-omega-other-omega-ck-2514
De website van Omega zelf geeft dit voorbeeld horloge bij zoeken op caliber 343.
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-omega-ck-2657
Een Seamaster caliber 342. Deze kast en kroon komen dichtbij lijkt mij.
Ik denk fubar eigenlijk.
Je zult m wel werkend krijgen… maar de staat blijft matig. Wat mij betreft kan je beter geld steken in een mooiere.
Ok, waar moet ik beginnen? Uurwerk is niet helemaal origineel, gewicht is anders van kleur en dus een keer vervangen. Dat geeft de vraag wat er meer is verwisseld en of dat correct is gedaan. Bumper automaat is inmiddels lastiger te servicen doordat er minder onderdelen voor beschikbaar zijn. Dat kan dus in de papieren gaan lopen.
De locatie van Seamaster is verdacht. Dat doet mij vermoeden dat de wijzerplaat ooit opnieuw is opgemaakt. Of dat kloppend is geweest bij het oorspronkelijke model kan je niet meer achterhalen. Font klopt wel en kroon is ook correct. Kortom: vraagtekens en kostenpost.
Edit: ik denk geschikt voor onderdelen.
Edit2: ik twijfel ook aan de kast. Wat ik heb gezien van dit model waren “beefy” lugs. Bij dit model zijn ze meer “normaal”. Wie kan hier meer over vertellen?
Ik denk eigenlijk naar z’n grootje gepolijst.
Dat ook, maar dat zal nooit zo veel zijn. Wat ik zou verwachten is dit:
Mi. is het uurwerk oké hoor, dat de hamer een andere kleur heeft of een keer is vervangen doet daar niets aan af.
Een ander ding is de wijzerplaat, mij was de plek van de seamaster opdruk ontgaan maar die klopt mi. ook niet. Scherp van je!
Over de kast durf ik niets te zeggen, er werd indertijd van alles door elkaar gebruikt heb ik begrepen dus dat is niet zomaar te zeggen.
Met een correcte wijzerplaat en wijzers kan het mi. best een nette Omega worden, voor onderdelen vind ik 'm nog te netjes ook al lijkt dat zo van de foto’s niet zo
12 mio serienummer? Dan dus 1950
Best bijzonder horloge gezien het chronometer spec uurwerk, maar de conditie is wel heel matig helaas.
Kijk maar naar een “nieuwe” in Omega archief. CK 2657. Zelfde Kast toch?
Ja die van ts loopt iets slanker af inderdaad.