Gisteren vond ik dit Pontiac horloge in de projectbak. Graag had ik wat meer info hierover willen winnen. Leeftijd, type binnenwerk en eventuele extra’s.
Vind het zelf echt een prachtig horloge, en het lijkt nog mooi te lopen. Wel had ik best rekening gehouden met radioactieve stoffen, maar vooraleer ik het besefte was hij al open. Daarna heb ik deze ook direct gesloten.
Fraaie! Ziet er inderdaad uit dat hij flink radioactief is. Volgens mij zijn de geverfde cijfers veel erger dan de wijzers en de dots. Lekker dicht laten dus! Ik heb toevallig net zijn broertje onderhanden!
Een glaasje passend gemaakt en vastgelijmd, dat was voor mij ook de eerste keer!
Veel plezier van deze aanwinst!
Thanks! Die jou vind ik ook erg knap! Hier inderdaad ook eens zien wat ik met het glaasje ga doen. Vermoedelijk gewoon de krassen eruit werken zodat ik deze inderdaad niet onnodig open maak. En hierna gewoon lekker dragen!
Alles wat ik met zekerheid over dit model kan zeggen is dat ik het niet ken.
Het werk zal inderdaad een ETA 717 zijn zoals @chi_kwadraat al snel gezien had.
Definitief uitsluitsel krijg je als je de voorkant van het werk en in het bijzonder de tiretteveer bekijkt.
Opvallend is de I / 1 / kras ??? onder de T van Pontiac.
Tot nu toe heb daar ik alleen sterren, vierkantjes en stippen gezien. Alweer iets nieuws. En dat op zo’n oud model.
Wat ik bijzonder vind voor een horloge uit die tijd is de stalen kast.
Waarbij de tekst Edelstahl rostfrei me een beetje irriteert. Bij Pontiac verwacht ik eerder Acier Inoxidable oid.
Heb je misschien een foto van de binnenkant van de bodem?
Ook de tekst HE2 op de (deksel van) de veerton zegt me niets.
Het productiejaar is ook moeilijk in te schatten.
Uiterlijk vanaf april 1940 gingen er geen Pontiac horloges meer naar Nederland en België.
Tot eind 1941 gingen er nog wel wat horloges naar Nederlands Oost Indië, maar veel zullen het er niet geweest zijn.
Misschien nog net op het nippertje begin 1940 (of iets eerder, Dr Ranfft heeft zich ook wel eens vergist) gemaakt en geleverd? Wie het weet mag het zeggen.
Na de oorlog heeft het nog even geduurd voor er weer naar NL en B geleverd kon en mocht worden resp. er weer deviezen verkrijgbaar waren en import voor zulke onbelangrijke dingen als horloges toegestaan werd.
En het uurwerk lijkt me voor na ca. 1947 niet meer zo logisch voor een Pontiac.
Dag Maurits! Eerst en vooral, heel erg bedankt voor uw uitgebreide analyse, fijn dat u mij wilt helpen!
De I (zal wel 1 zijn) klopt inderdaad, dit is geen kras.
Graag voeg ik even de foto van de bodem toe, dit keer even meer veiligheidsmaatregelen genomen I.f.v. radium.
Ik zie verschillende data en cijfers gekrast/gekribbeld maar kan het nauwelijks lezen. Iets lijkt een krabbel van een datum die lijkt te eindigen op ‘54.