(oude) Quartz om de pols niet meer nauwkeurig

Niet gehinderd door enige kennis deel ik graag het volgende met u :slightly_smiling_face:
Tijdje geleden heb ik een prachtige vintage Swatch (nahja vintage … gewoon een oude) uit 1997 overgenomen van een forum lid.

Na wat TLC ziet hij er weer netjes uit, en op mijn bureau liep hij zoals verwacht en ik gewend ben van mijn andere Swatches netjes op tijd (soms ligt hij op de kroon, soms de andere kant).

Echter tijdens het dragen wijkt hij makkelijk een paar minuten per dag af, en dat vind ik gek, kan ik niet geheel verklaren.
Wellicht kan iemand mij uitleggen wat hier de reden van kan zijn? Economisch gaat dit natuurlijk nooit uitkomen maar ik zou het erg leuk vinden om dit op te lossen, en bij voorkeur niet de makkelijke methode door er een nieuw uurwerk in te stoppen.
Leuke van de hobby is de weg, en niet perse het eind resultaat dus hoop er ook nog wat van te leren en dat mag best ook wat kosten.

Dus het advies om een andere / nieuwe te kopen of het uurwerk te vervangen ben ik niet perse naar op zoek :slight_smile:

En omdat plaatjes leuk zijn :

Is de afwijking winnen of verliezen? Draag je het horloge op de huid of zit er een bandje (nato) tussen? Eigenlijk zou het alleen maar moeten (kunnen) verliezen vanwege verharste olie of vuil.

1 like

Hij verliest / loopt dus te langzaam, en zoals op de foto te zien zit er een Swatch versie van een fixoflex bandje om dus geen nato.

Dat snap ik niet geheel hoe zich dat verhoudt tot het wel goed lopen als hij niet gedragen wordt.

O ja, natuurlijk. Dat bandje is duidelijk.
Nee, goed te verklaren valt het niet. Of het moet nogal warm zijn in de ruimte waar je bureau staat.
Of juist kouder als je het draagt.

1 like

Nee niet noemenswaardig, zou het eerder andersom benoemen horloge komt op lichaamstemperatuur, en in mijn huis is het stabiel 20 graden.

1 like