Hierbij een verslag van hoe je een eigen custom Seiko zou kunnen maken. Geen duur project, maar een goed en vooral leuk resultaat.
Ik heb eens een keer een oude Seiko diver 7S26-0030 midsize gekocht voor onderdelen.
Hij was maar 12.00 euro, bij openen van de kast, liep het water er uit.
Het uurwerk was dus afgeschreven, aangezien dit soort uurwerken voor 35.00 euro te koop zijn in de vorm van een nieuw horloge. Goedkoper dan een revisie dus.
De kast en glas, is nog gaaf dus een goede basis om er weer wat leuks van te maken.
Ook belangrijk is dat de kroon netjes op de kast geschroeft kan worden, soms is bij divers het schroefdraad kapot gedraaid.
Eerst die vieze bezel er af en de boel goed polijsten.
Mooie nieuwe wijzerplaat besteld, het is geen originele van Seiko maar wel gemaakt voor dit caliber. Het past dus zoals origineel.
Het uurwerk is fabrieks nieuw, van een gesneuvelde broeder. (gevallen op straat)
Dit uurwerk en wijzers kan ik voor dit project goed gebruiken.
Restand van een schade geval wat ik kan gebruiken.
Kastopener van goede kwaliteit is noodzakelijk,
Nieuwe wijzerplaat, met goede lumi, ik vind dat groene wel mooi op zwarte achtergrond.
Wijzers en wijzerplaat monteren,
Dat groenen spul is geen kauwgom maar rubber om glazen van binnen schoon te maken en de stofjes van de wijzerplaat af te halen.
Uiteraard gebruik ik een wijzerplaat beschermer en goed gereedschap.
Past netjes, met en zonder de minuten ring. Bij behoud van de minutenring is het mooier om de dag en datum uitsparing bij de 12 te zetten.
Uiteraard nieuwe pakkingen want hij moet de druk test van 200m wel goed doorstaan, het blijft een diver…
Nieuwe bezelring, helaas aangekomen met een krasje bij de 12. Daar komt dus een nieuwe voor.
Resultaat mag er zijn vind ikzelf, weer in te zetten als een dagelijks betrouwbaar werkpaard. Mede omdat het betrouwbare 7S26 uurwerk nieuw is, Ennn er zijn maar weinigen met zo’n horloge.
De zwart leren band met witte stiksels is origineel van Seiko.
Leuk klusje, en zoals je ziet, al een paar keer vaker gedaan.
Uiteindelijk heb ik de minutenring er uit gelaten, vond een grotere wijzerplaat mooier. In dit geval geen probleem om de minutenring weg te laten, omdat de wijzerplaat zelf een minutenschaal heeft.
Mischien een inspiratie voor anderen??