Oude Seiko diver weer nieuw leven,veel foto's

Hierbij een verslag van hoe je een eigen custom Seiko zou kunnen maken. Geen duur project, maar een goed en vooral leuk resultaat.

Ik heb eens een keer een oude Seiko diver 7S26-0030 midsize gekocht voor onderdelen.
Hij was maar 12.00 euro, bij openen van de kast, liep het water er uit.
Het uurwerk was dus afgeschreven, aangezien dit soort uurwerken voor 35.00 euro te koop zijn in de vorm van een nieuw horloge. Goedkoper dan een revisie dus.

De kast en glas, is nog gaaf dus een goede basis om er weer wat leuks van te maken.
Ook belangrijk is dat de kroon netjes op de kast geschroeft kan worden, soms is bij divers het schroefdraad kapot gedraaid.

Eerst die vieze bezel er af en de boel goed polijsten.
Mooie nieuwe wijzerplaat besteld, het is geen originele van Seiko maar wel gemaakt voor dit caliber. Het past dus zoals origineel.

Het uurwerk is fabrieks nieuw, van een gesneuvelde broeder. (gevallen op straat)
Dit uurwerk en wijzers kan ik voor dit project goed gebruiken.

Restand van een schade geval wat ik kan gebruiken.

Kastopener van goede kwaliteit is noodzakelijk,

Nieuwe wijzerplaat, met goede lumi, ik vind dat groene wel mooi op zwarte achtergrond.

Wijzers en wijzerplaat monteren,

Dat groenen spul is geen kauwgom maar rubber om glazen van binnen schoon te maken en de stofjes van de wijzerplaat af te halen.
Uiteraard gebruik ik een wijzerplaat beschermer en goed gereedschap.

Past netjes, met en zonder de minuten ring. Bij behoud van de minutenring is het mooier om de dag en datum uitsparing bij de 12 te zetten.

Uiteraard nieuwe pakkingen want hij moet de druk test van 200m wel goed doorstaan, het blijft een diver…

Nieuwe bezelring, helaas aangekomen met een krasje bij de 12. Daar komt dus een nieuwe voor.

Resultaat mag er zijn vind ikzelf, weer in te zetten als een dagelijks betrouwbaar werkpaard. Mede omdat het betrouwbare 7S26 uurwerk nieuw is, Ennn er zijn maar weinigen met zo’n horloge.

De zwart leren band met witte stiksels is origineel van Seiko.

Leuk klusje, en zoals je ziet, al een paar keer vaker gedaan.

Uiteindelijk heb ik de minutenring er uit gelaten, vond een grotere wijzerplaat mooier. In dit geval geen probleem om de minutenring weg te laten, omdat de wijzerplaat zelf een minutenschaal heeft.

Mischien een inspiratie voor anderen??

Prachtig verslag en horloge!!!

Zenk joe, Frank

leuk om te zien, hoe je dat doet, en een mooie klok weer! ik heb een PB voor je

Hartelijk dank.

Tja de een vind het gruwelijk de ander wil enkel MODs.

Ik zie liever dat een afgeschreven horloge weer een nieuw leven krijgen, op deze wijze, dan dat het in de vuilnisbak komt.

Gr, Erik

Wat leuk om zo over je schouder mee te kijken! Ik wou dat ik ook zo handig met horloges was.
De nieuwe wijzerplaat die je erin gezet hebt, vind ik trouwens schitterend! (tu)

Dank je wel voor dit leuke verslag en de duidelijke foto’s (tu)
Wanneer je het zo ziet moet het niet al te moeilijk zijn mits je het juiste gereedschap hebt :sunglasses:
Het eindresultaat mag er in ieder geval zijn, mijn complimenten!!!

mvg, Frans

Moeilijk is het zeker niet, een rustige hand, en heeeeell belangrijk is het juiste gereedschap. Daar moet je eigenlijk niet op bezuinigen.

Veel gereedschap heb ik bij www.hobbyklok.nl vandaan, maar zaken als persen etc, van E-Bay.

Die erg mooie wijzerplaat komt ook van E-Bay vandaan voor 6 euro…

Erg mooi en strak. Geen datum, geen merknaam of het aantal juwelen op de wijzerplaat. Gewoon af!

(hoelang ben je nou bezig met zo’n klus, of zit de meeste tijd in het zoeken en vinden van nieuwe onderdelen als wijzerplaat, wijzers, duikring etc)

He, dat is nog eens leuk. Zo wordt een onooglijk en versleten horloge inderdaad weer een mooi, fris klokje :slight_smile:

Die wijzerplaaat is inderdaad mooi strak. Heb je ook een foto van het geheel zonder minutenring? Lijkt me inderdaad ook mooiere (rustiger).

Groet,

Marc

Dank je wel Max Kool,

Ja lekker steriel he. Ik hou daar ook van, net zoals zwarte platen met witte of groenen aanduidingen.

Zoeken naar onderdelen blijft een dagelijks proces.
Na verloop van tijd heb je een aantal onderdelen waarmee je weer ideeën krijgt.
( inspitatie ha ha)
De basis moet goed zijn, de kast van staal want die maak je als nieuw met polijsten. Het glas vervangen indien nodig.

Het uurwerk moet nieuw of bijna nieuw zijn, het horloge moet wel zijn werk doen. Vandaar ook nieuwe kroon pakking en dekselpakking. Ook in veel gevallen de glaspakking niet vergeten.
Het klokje moet wel een druktest met goed gevolg doorstaan.

In dit geval kwam ik toevallig de wijzerplaat tegen op E-Bay en had direct deze midsize kast in gedachten.
Dit zijn de platen die ik gekocht heb, dus ik kan vooruit.
B en D heb ik niet gekocht

Maar het meeste werk zit m in het polijsten van de kast. Ik werk liever niet met polijstmachines, omdat ik de originele vorm van de kast niet wil aantasten. Ook met de koop moet je letten dat de kast niet verkeerd is gepolijst. De hoeken en uitsparingen moeten de originele vorm hebben. Daarom koop ik de erg slecht uitziende kasten, want die zijn vaak origineel van vorm.

Ik polijst de ergste schade met een zeer fijn schuurpapier, en de rest met polijstpasta en poetslinnen.
Geduld dus.

Hoi Marc,

Ik moet nog een foto maken van hoe hij nu is geworden. Ik heb toch maar een originele Seiko nylon band gemonteerd, in het army green. Toch mooier bij het groen op de plaat.

Zonder minutenring is het zeker wat rustiger. Ik kan het geheel ook zo in een andere Seiko kast plaatsen, mits het een caliber 7S26 is.Dat is het leuke van Seiko, het past gewoon.
Ik zal morgen kijken of ik nieuwe foto’s kan plaatsen.

Dat is weer een mooitje geworden :slight_smile:

Heb je ook een lume-foto?
Vroeger waren de platen van Noah namelijk met lume die niet zo goed zijn best deed.

Mooi! Mijn vrouw is nog op zoek naar een midzise Seiko diver automaat. Ik hou me van harte aanbevolen

menno

Ik zal een foto van de Lumi maken. Deze is best aardig, niet zo geweldig als de originele Seiko, maar beter dan mijn Russen.

Extra foto’s hoe hij er nu uiteindelijk uitziet.

De minutenring is weggelaten zodat de plaat groter is en er is meer rust.
Ik vond de originele groenen Seiko band beter passen bij het groenen van de plaat.

Maarrrrr je kan ook andere zaken combineren, ben je uitgekeken op jou creatie dan pak je gewoon een andere kast.

Ik hou van gematteerde kasten dus ik kocht een SNK803K voor die mooie kast.

En een SNX809 met de mooie wijzerplaat en wijzers. De lumi is enorm, mooi en sterk

Ik zette deze twee een nachtje bij elkaar in het donker, en wat krijg je dan??..

Moooi toch?

Ander voorbeel voor de Kinetic liefhebbers.
Ik had een 5M42 met redelijke kast en een defect uurwerk,
En een 5M62 met slechte kast maar zeer goed uurwerk.
En dan krijg je zoiets…

Ook deze weer super lumi, erg mooi vind ik.
De Koperen bezel, ga ik nog matteren, de kroon en knop worden nog chromen uitvoering, en dan is hij klaar

De creaties worden natuurlijk bepaald door wat ik aan defecte Seiko’s inkoop.
Ik kijk dan enkel naar de plaat, wijzers of kast.

De puuristen gruwelen hiervan, maar bij moderne Seiko’s die in de rommelbak liggen is dit beter, dan niet te gebruiken.

ehwatch Schreef:

Extra foto’s hoe hij er nu uiteindelijk uitziet.

De minutenring is weggelaten zodat de plaat groter
is en er is meer rust.
Ik vond de originele groenen Seiko band beter
passen bij het groenen van de plaat.

Waarom vind ik dit nou veel mooier dan een super duper nieuw klokje?

(misschien moest ik mijn Citizen Promaster maar nooit wegdoen, maar hem ooit een soortegelijke behandeling laten geven als bovenstaand)

Wederom, hulde!

Als ik de eerste foto zie met de oranje achtergrond denk ik dat je die via ebay heb gekocht bij een verkoper die er tientallen per week aanbied voor onderdelen voor een koopje. Ik heb bij de zelfde man een seiko gekocht met de opwindknop bij de 9. Het uurwerk zag er nog netjes uit bij aankomst en met een druppie olie begon hij te lopen. jammer dat je het uurwerk niet kan opwinden kreeg er lamme armen van of je moet met een schroevendraaier steeds via de achterkant opwinden.
Bij mij was het glas kapot en de bezel zag er niet uit onder de bezel zat zoveel zand daar kon ik de zandbak mee vullen.
voor € 11,00 een nieuw glas bezel 2 rubber ringen voor de achterdeksel en de opwindas en het ziet er deftig uit.

Ik vraag mij alleen af waar haalt deze man deze horloges vandaan. het lijkt mij sterk dat er zoveel mensen bij het duiken hun seiko verliezen.

groet
Arie

Deze Ramon,van thewatchcollector, bied horloges aan die voor de een rommel is en voor de ander een uitdaging, om er weer wat moois van te maken. Velen met mij zijn blij met het laatste.
Voor 8.00 usd extra, polijst hij het klokje (mits staal) ook nog op een vakkundige wijze

Zo te horen heeft movement een 7s26-0040 of 7S26-0050 gevonden.Gefeliciteerd! Mooi maatje trouwens, niet te klein en niet te groot.
De kast polysten doet wonderen
De Bezelring wordt soms te koop aangeboden op E-Bay. En dat zoeken naar onderdelen is toch ook leuk.

Al met al heb je dan voor relatief weinig geld een mooi klokje.
Je moet natuurlijk wel geluk hebben, ik heb soms ook wel eens de pech gehad dat ik de aanwinst direct in de bekende la kon deponeren. Met deze Ramon valt trouwens voor de koop goed te praten, om meer info te krijgen. Op E-Bay vermeld hij maar weinig, behalve dat hij een gelovig mens is.

Nogmaals veel plezier met de Seiko diver, en gewoon dragen, want daar is een automatic voor, automatiche opwinding.

Greetz Erik

Inderdaad, zo denk ik er ook over (tu)

Met bewonderende groet,

Chris.

Erik

Ik ben wel blij dat de onderdelen van seiko zo makkelijk verkrijgbaar zijn voor niet te duur.
het horloge ziet er nu als nieuw uit alleen moet het een keer schoongemaakt worden omdat hij na een dag dragen en een nacht liggen toch stilstaat de volgende dag.

Ik heb hem een poosje gedragen maar draag nu al lang mijn Dingemans mechanische horloge waar de meeste op deze site nu niet echt kapot van waren. Inmiddels is hij wel meer bekend geworden door het stukje op horlogenieuws.NL Ik heb denk ik meer dan 300 horloges maar deze draagt lekker en ik hoeft hem niet af te doen bij het klussen, het staal is zo hard en het glas krasvast dus geen omkijken naar. Alleen naatuurlijk om de tijd af te lezen.
probleem met al de andere horloges die ik heb liggen is nu dat ik ze wel kan schoonmaken maar als ik ze over 6 of 10 jaar uit de kast haalik weer opnieuw kan beginnen door de opgedroogde olie. Meestal koop ik de horloges kapot en maak ik ze werkend om ze vervolgens ik de kast te leggen.
Afhankelijk van de staat op het moment van aankoop maak ik het horloge al dan niet schoon. Ligt er ook een beetja aan of ik veel moet slopen (dan kan ik het horloge net zo goed helemaal uit elkaar halen)

Het blijft een leuke hobby ik heb alleen dagen van 72 uur nodig.

Groet
Arie