De kennis over horloges is op het Vintage platform te vinden. Daarom doe ik wederom een beroep op jullie. In de project bak kwam ik onderstaand oud Unitas horloge tegen. Nu ontbreekt er het e.e.a. aan het uurwerk. Kan alleen het uurwerk nummer niet vinden? Het horloge heeft een scharnierdeksel en wired lugs, dus ik zou denken jaren 40. Echter zit er ook een sweep second hand op. Waren die er al zo vroeg of kwamen die in de 50’s? Alle info is welkom . Hierbij de foto’s.
't Is een beetje een vreemde eend. Het heeft een direct aangedreven centrale secondenwijzer, maar geen schokprotectie op de balans. Ik meende dat schokprotectie er voor een direct aangedreven centrale secondenwijzer was. Ten minste, ik heb horloges uit de jaren '60 met schokprotectie en indirect aangedreven centrale seconden. Het uurwerk # kan ik je niet verder mee helpen. Ik denk zelf dus jaren '60.
Ook in de jaren '40 en daarvoor waren er volgens mij al horloges met een centrale seconden wijzer.
Deze Unitas heeft (nog) geen shockprotectie dus is mi. uit de jaren '30 - '40 ook al door de wired lugs.
Misschien biedt Ranfft enige uitkomst?
Ben al een end op weg in Ranfft maar al die uurwerken zien er mooier afgewerkt uit. Lijkt me dus een eerder uurwerk of een oefen uurwerk als dat al bestaat . Scharnierdeksel lijkt me ook iets voor overgang van zakhorloges naar polshorloges.
Dat werk is IMO een AS 1158
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&a0&2uswk&AS_1158&
Waarom er Unitas op staat is me niet duidelijk.
Je zou eens op de wijzerplaat kant moeten kijken of er een markering is en anders met behulp van de tiretteveer op zoek gaan.
Is inderdaad bijna identiek. Ga weer verder op onderzoek. Dank.
Volgens mij is dit uurwerk veel jonger dan de rest van het horloge. AS 1158 vijftiger jaren. De rest lijkt op twintiger of dertiger jaren horloge:
Trench watch.
Ben het met je eens. Is een vreemde combinatie.