Oude Veer, loopt te snel?

Dan toch een gevorderde beginner😏!
De regelsleutel is dat waarmee je de beat-error afstelt?
Ik moet bekennen dat ik nog gewacht had met de smering van de balanstappen. Ga ik morgen doen. Ik kon me niet voorstellen dat het zoveel verschil zou maken. Morgen eens kijken!

Als je de balans bekijkt, zit de spiraal vast aan de piton, waarna hij door de regelsleutel loopt. Als je wilt afregelen, moet je eerst de spiraal goed positioneren.

Als je een etachron systeem hebt is dit redelijk simpel. Dan kun je de regelsleutel gewoon open en dicht zetten.

Met de piton (kant waar de spiraal begint) kun je deze dan positioneren.

Als je geen etachron hebt, is het wat lastiger. Maar beter kun je, als je geen idee hebt waar ik het over heb, eerst eens filmpjes daarvan opzoeken.

eta-2660-ETACHRON

De koper kleurige is hier de etachron regelsleutel. Die zet je open, waarna je met de staal keurige de spiraal kunt positioneren.

Meer doe dit heel voorzichtig! Je balans is erg snel naar de klote als je niet weet wat je doet!

En indd. Eerst maar eens het schocksysteem goed smeren :slight_smile:

Ik denk dat je balansveer verbogen is. Chronoglide heeft hier een goed filmpje van hoe je zo een balansveer kunt herstellen.

2 likes

Leerzaam! Dankjewel! Ik heb genoeg oude meuk om mee te gaan oefenen! Maar nog een lange weg te gaan…

Het is een eta2225. Dus met etachron,nietwaar? ( Mooi woord trouwens) Ik ga eerst de incabloc doen( moeilijk genoeg) en kritisch naar de veer kijken.

1 like